Konsorcjum włoskich firm Astaldi i Ghella ma wybudować tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Decyzja została podjęta po ponownym przetargu. Włoskie konsorcjum zostało już raz wybrane na wykonawcę inwestycji, ale decyzja została zaskarżona.
Komisja przetargowa dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Po ponownym przeanalizowaniu ofert zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej i Sądu Okręgowego w Szczecinie jako najkorzystniejsza została wybrana oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. - poinformował we wtorek rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk. Dodał, że pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyboru wykonawcy.
Realizacja tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się cztery lata po podpisaniu umowy.
W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. na wykonawcę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) dwaj oferenci - konsorcjum Toto oraz konsorcjum Porr. KIO uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.
Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję KIO w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum Porr. Na początku marca br. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie KIO w sprawie firmy Toto).
Świnoujście planowało wcześniej zrealizować inwestycję do końca 2021 r. Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Tak jakby polscy górnicy nie byli specjalistami w drazeniu tuneli ! Po całym świecie polscy inżynierowie przy tunelach robią.