Innowacyjne rozwiązanie zastosowano w transporcie załogi ruchu Zofiówka kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie. Jest to mobilne oświetlenie, które wyeliminowało dotychczasowe, instalowane na obudowie wyrobisk górniczych.
Kabiny osobowe kolejki podwieszanej spalinowej oraz kabina sanitarna zostały wyposażone w lampy diodowe. Zamontowano je na podwoziach. Światłami steruje operator ciągnika. Wynalazek doskonale zdaje egzamin, podnosząc standardy bezpieczeństwa na dworcach znajdujących się na poziomie 900 m, w rejonie ściany B-3 w pokładzie 407/1.
W kopalniach należących do Jastrzębskiej Spółki Węglowej jest obecnie ok. 270 km tras, po których poruszają się podziemne kolejki podwieszane, służące zarówno do transportu pracowników, jak i materiałów.
Transport ten jest wciąż rozwijany i udoskonalany. W samym tylko ruchu Zofiówka drogi transportu kołowego i kolejkowego, ludzi i materiału sięgają 50 km! Wydział transportu dołowego zatrudnia ok. 200 pracowników. To oni odpowiadają za sprawny i bezpieczny transport osób i materiałów do ścian i przodków. Dbają o infrastrukturę wiodącą od szybów aż po rejony eksploatacyjne kopalni.
Więcej o Jastrzębskiej Spółce Węglowej pod tym linkiem.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.