PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity”. Spółka otrzyma 402 mln zł dofinansowania.
Umowa została podpisana w czwartek, 4 kwietnia, a pozyskane w ramach konkursu środki są elementem największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Wartość całego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity” to 990,4 mln zł. Komisja Oceny Projektów w CUPT, które organizowało konkurs o środki unijne, przyznała dofinansowanie w wysokości 402 mln zł, uznając, że zgłoszony przez PKP Intercity projekt spełnia wszystkie kryteria wyboru. W jego ramach przewoźnik planuje modernizację 183 wagonów oraz 20 lokomotyw elektrycznych. Unowocześniony tabor będzie mógł osiągać prędkość co najmniej 160 km/h. Projekt zakłada także modernizację 6 lokomotyw spalinowych do prowadzenia prac manewrowych na stacjach i bocznicach oraz zakup 6 pojazdów szynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na terenie stacji postojowych. Ponadto, w ramach programu zrealizowana zostanie modernizacja bocznic kolejowych mająca na celu usprawnienie procesów utrzymania taboru oraz poprawę bezpieczeństwa (np. instalacja systemu monitoringu CCTV na stacjach Gdynia Grabówek i Kraków Główny Zachód). PKP Intercity planuje także budowę myjni na terenie stacji postojowych Kraków Główny Zachód i Wrocław Główny.
- Kompleksowy program inwestycyjny Grupy PKP, realizowany na niespotykaną jak dotąd w historii polskiej kolei skalę, ma na celu zapewnienie wysokiej jakości usług na każdym etapie podróży: nowoczesne dworce, krótsze czasy przejazdu dzięki modernizowanym liniom, komfortowe pociągi. Głównym motorem tego programu są właśnie środki unijne, które skutecznie pozyskujemy i efektywnie wydatkujemy. Skala realizowanego programu możliwa jest dzięki polityce polskiego rządu, który dostrzega oraz aktywnie wspiera rozwój i podnoszenie konkurencyjności kolei w naszym kraju – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
- Celem realizowanego przez nas największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego jest coraz lepsza jakość podróżowania. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom po 2023 roku blisko 80 proc. uruchamianych przez nas połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru. Na programie skorzystają wszyscy pasażerowie, ponieważ tabor PKP Intercity będzie dostosowany do potrzeb różnych grup pasażerów – dodał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Te inwestycje w tabor przewozów osobowych dalekobieżnych to tylko kilka procent tego co wykonano w latach 70-ch XX wieku. Wtedy czas przejazdów pociągów pośpiesznych był podobny do obecnych InterCity. Zatem mamy zdążamy do osiągnięć jakie PRL posiadała 40 lat temu. Sukces !