Kolejna partia 15 nowych autobusów miejskich dotarła do Katowic; po świętach rozpoczną one obsługę pasażerów - poinformował w środę, 28 marca, w biuletynie katowicki samorząd. Przez trzy lata flotę tamtejszego miejskiego przewoźnika zasili jeszcze 45 wozów, w tym 20 elektrycznych.
Łącznie ze środków UE na lata 2014-20 Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach kupuje 135 pojazdów.
Aby wymienić ponad połowę swego taboru, spółka - jeden z czterech największych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przygotowała dwa unijne projekty zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.
Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to część tzw. projektu komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.
Pierwszą partię z obecnego zamówienia, łącznie 40 pojazdów o napędzie konwencjonalnym (przetarg wygrała firma MAN Truck & Bus Polska) - pięć autobusów krótkich oraz pięć przegubowych - pokazano w październiku ub. roku. W grudniu katowiccy samorządowcy informowali o odbiorze kolejnych 15 autobusów krótkich. Ostatnia dostawa (również wozów krótkich) nastąpiła w tym miesiącu.
Zgodnie z planami PKM odebrane w marcu nowe autobusy będą obsługiwały linie przebiegające głównie na terenie Katowic: 9, 10, 12, 13, 115, 297 oraz 689.
Dostarczonych w tym zamówieniu 40 pojazdów dołączyło do 15 autobusów przegubowych i 15 krótkich pokazanych na początku br., a także 15 autobusów przegubowych i 5 krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w 2015 r. (w obu tamtych przetargach wygrał Solaris).
Autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mają wyruszyć na ulice Katowic w IV kw. br. 10 takich pojazdów zamówiono w przetargu ogłoszonym w połowie ub. roku. Przetarg ten podzielono na dwie części - dotyczące pięciu autobusów przegubowych i pięciu jednoczłonowych. W pierwszym z nich zwyciężył Solaris, w drugim - Ursus.
Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostać kupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tej dotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Po 2020 r. katowicki przewoźnik planuje jeszcze zakupy autobusów hybrydowych.
Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymi już takimi wozami w konurbacji katowickiej - kupowanymi przy wsparciu środków unijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne Solarisa dotarły już w tym roku do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.