W ciągu minionych dwóch lat grupa energetyczna Tauron zaoszczędziła 19 mln zł na usługach serwisowych - wynika z czwartkowej informacji spółki. Do 2026 r. efekty finansowe podejmowanych tym zakresie działań mają być dziesięciokrotnie większe i sięgną 191 mln zł.
W czwartek Tauron podsumował dotychczasowe efekty zainicjowanego w 2016 r. programu reorganizacji obszaru usług serwisowych w Grupie. Jego celem była - jak podano w komunikacie - poprawa efektywności i jakości świadczonych usług, wzmocnienie i pozyskanie nowych, specjalistycznych kompetencji oraz zatrzymanie w Grupie środków, przekazywanych wcześniej firmom zewnętrznym. Usługami na rzecz największych spółek z grupy: Tauron Ciepło i Tauron Wytwarzanie zajęła się spółka Tauron Serwis, która przejęła obowiązki związane z remontami czy usuwaniem awarii.
- Program przyniósł już pierwsze rezultaty finansowe - w ciągu dwóch lat uzyskaliśmy 19 mln zł korzyści, a udział Tauron Serwis w budżetach remontowych w obszarach wytwarzania i ciepła Grupy Tauron sięga już 50 proc. - poinformował cytowany w komunikacie prasowym wiceprezes Tauronu ds. klienta i wsparcia korporacyjnego Kamil Kamiński.
W ramach programu reorganizacji w spółkach Grupy rozpoczęto zmiany kapitałowe, strukturalne i organizacyjne. Efektem - jak przekonują przedstawiciele Tauronu - jest wyższa jakość świadczonych usług, dodatkowe korzyści finansowe, poszerzone kompetencji oraz wyjście z ofertą specjalistycznych usług na rynek zewnętrzny. Spółka Tauronu świadczy na rzecz zewnętrznych klientów m.in. serwis układów klimatyzacji, remonty pomp i armatury, realizuje kapitalne remonty i inwestycje przemysłowe.
- Przeformułowano model funkcjonowania i rolę spółki Tauron Serwis w grupie. Przed reorganizacją spółka serwisowa przeznaczona była do sprzedaży; gdybyśmy sfinalizowali transakcję, spółki Grupy zmuszone byłyby do zakupu usług na rynku zewnętrznym. Obecnie funkcjonowanie w Grupie wyspecjalizowanego podmiotu umożliwia efektywne zarządzanie usługami serwisowymi i remontowymi w spółkach grupy - wyjaśnił wiceprezes Kamiński.
Jego zdaniem, rozszerzenie usług serwisowych na rynek zewnętrzny pozwala budować markę Tauronu w nowych obszarach biznesowych. Wśród efektów reorganizacji Kamiński wymienił także skrócenie czasu usuwania awarii w jednostkach wytwórczych oraz czasu przerw w dostawach ciepła dla klientów, a także przejęcie zadań wcześniej zlecanych podmiotom zewnętrznym, dzięki czemu pieniądze pozostają w Grupie.
Reorganizacja usług serwisowych nastąpiła też w segmencie wydobycia węgla, gdzie poszerzono zakres działalności Spółki Usług Górniczych (SUG). Firma świadczy m.in. usługi szybowe, utrzymuje systemy odwodniania wyrobisk oraz zajmuje się klejeniem taśm przenośników, obsługą maszyn i urządzeń górniczych. Rozszerzając swoje kompetencje, SUG sukcesywnie przejmuje zadania wykonywane wcześniej przez zewnętrzne firmy usługowe.
Również w segmencie odnawialnych źródeł energii, gdzie działa spółka Tauron Ekoserwis, w większym niż wcześniej zakresie serwis realizowany są samodzielnie - firma rozwija swoje możliwości m.in. w obsłudze aktywów wytwórczych oraz serwisie turbin nowej generacji, systemu pomiarowego i zabezpieczeń turbozespołów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.