Pełna mobilizacja w ruchu Ziemowit kopalni Piast-Ziemowit w Lędzinach. Za kilka dni planowane jest uruchomienie ściany 104 w pokładzie 209. Jest to jedna z kluczowych tegorocznych inwestycji zakładu, głównie ze względów ekonomicznych, ale także nakładu pracy. Wybieg zbrojonej ściany przekracza 2150 m, jej długość 200 m, a miąższość pokładu sięga 3,3 m. Prawdziwy węglowy kolos. Uzyskanie dobowego wydobycia na poziomie 6500 t nie powinno stanowić żadnego problemu.
Spoglądając na wyniki wydobywcze ścian 102 oraz 103 i wziąwszy pod uwagę fakt, że w ścianie 104 będzie pracował nowy wysokowydajny kompleks ścianowy, można śmiało liczyć, że i tym razem spełnione zostaną oczekiwania kadry kierowniczej i załogi Ziemowita.
Na załogę można liczyć
- Powiem wprost. Uzyskanie dobowego wydobycia na poziomie 6500 t nie powinno stanowić żadnego problemu. Mamy świetną załogę, na która zawsze można liczyć – potwierdza Marek Modrzik, naczelny inżynier ruchu Ziemowit.
Zbrojenie ściany 104 było prawdziwym górniczym majstersztykiem. Zanim sekcja została rozparta w rozcince ścianowej, przebyła długą drogę. Jej elementy transportowano z powierzchni poprzez szyb Szewczyk, a następnie przy pomocy kolei podziemnej wieziono na dystansie 4800 m do stacji zdawczo-odbiorczej. Tam następował przeładunek ogromnego ciężaru na zespół transportowy spalinowej kolejki podwieszonej. Po przetransportowaniu elementów sekcji obudowy zmechanizowanej do komory montażowej, znajdującej się w pobliżu ściany, wyspecjalizowana brygada, składająca się z pracowników oddziałów zbrojeniowego oraz maszynowego, dokonywała jej montażu. Warto dodać, że na ostatnim etapie drogi sekcje transportowane były w całości przy pomocy kolejki podwieszonej do samej rozcinki ściany 104, a po rozładowaniu ustawiane za pomocą kołowrotów. A zatem łączna długość drogi transportu sekcji obudowy zmechanizowanej spod szybu do rozcinki wynosiła ponad 7400 m!
- Dzięki pomysłowemu zaprojektowaniu rozcięcia złoża przez inżynierów z działu przygotowania produkcji, trasa transportu dla spalinowej kolejki podwieszonej do zbrojonej ściany 104 została przygotowana z dwóch różnych rejonów C-5 oraz C-4. Umożliwiło to jednoczesne prowadzenie transportu materiałów, maszyn i urządzeń oraz budowę odstawy urobku ze zbrojonej ściany – wyjaśnia Przemysław Śwituła, główny inżynier górniczy ruchu Ziemowit.
Jest zatem odpowiedź na pytanie, jak się to stało, że zbrojenie ściany zrealizowano w tak szybkim tempie. Montaż kompleksu ścianowego wraz z zabudową odstawy urobku ze ściany 104 zajął mniej niż półtora miesiąca. To prawdziwy rekord!
Doświadczeni górnicy w akcji
Pora zatem przedstawić jego autorów. Prace związane z transportem materiałów i urządzeń niezbędnych do zbrojonej ściany prowadzone były przez oddział GTD 1Z, którego sztygarem oddziałowym jest Tomasz Klimczok. Zabudowę urządzeń i zbrojenie sekcji obudowy zmechanizowanej w rozcince prowadził oddział zbrojeniowy GZL 1Z pod kierownictwem sztygara oddziałowego Błażeja Pitloka wespół z oddziałem maszynowym MMUD 4Z, dowodzonym przez Mirosława Smreka. Zabudową urządzeń odstawczych zajęli się górnicy z oddziału GZL 2Z wraz ze sztygarem oddziałowym Arturem Latuskiem. Ścianę pod kątem elektrycznym przygotował oddział MEUD 1Z pod czujnym okiem sztygara Dariusza Stachury, a całość robót nadzorował Janusz Mąsior, kierownik robót górniczych ds. zbrojeń, likwidacji i transportu dołowego.
- Zmobilizowaliśmy do pracy doświadczonych górników. Wyposażenie ściany stanowi całkowicie nowy sprzęt. Świetnie się go montowało – przyznaje sztygar oddziałowy Błażej Pitlok.
Teraz tylko pozostaje mieć nadzieję, że fedrowanie nie sprawi kłopotu. Warunki geologiczno-górnicze w ścianie 104 są dobre. Nie ma też zagrożenia metanowego, choć występują zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i tąpaniami.
Ściana 104 nie jest ostatnią w parceli E. Kolejne - 105, 106 i 107 oczekują rozcięte na swoją kolej. Zapewnią one wydobycie do połowy 2022 r.
Obecnie ruch Ziemowit fedruje trzema ścianami, dającymi w sumie 14,5 tys. t węgla na dobę.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
joy
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.
W artykule nie ma żadnych informacji o dostawcach maszyn wchodzących w skład kompleksu ścianowego
Maszyna jaka będzie tam pracowała to kombajn Komatsu. Niech mnie ktoś poprawi jak się mylę.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.
To się pali kupa godzin niz klasy 28 chwila i go już w piecu nima i jest smolisty a nie energetyczny
Chwalą sie scianami a pieniedzy nie płacą.zenada pierw dajcie zarobic a potem sie chwalcie
Po przejściu tej ściany zapadnie się pół Imielina i Chełmu Śląskiego. Kościół w Chełmie wzmacniają już od roku , zobaczymy czy to pomoże.
Denik uważaj tylko bo jak będziesz za dużo sznupoł tabaki to Ci się ten pokład 510 zapoli !
Na Piaście takie szybkie zbrojenia to norma więc nie ma czym się chwalić.
Słucham jaki to Kolos niby jest? 3,3 m wysokości ściany?? w porównaniu do naszej Ściany 05 w Tauron Wydobycie na kopalnie Brzeszcze o wysokości 4.5 m. A jaki kaloryczny ten pokład 209 jest ma chociaż 20 Kcal?, bo nasz 510 ma średnio 28,5 Kcal , wydobycie 6.5 tys ton żaden problem w takich warunkach nie ma metanu więc można jechać ile para dała, przeszkodą tylko woda i Uskoki, Nasz kompleks ma możliwości wydobywcze na 8000 tys ton, warunki nie pozwalają więc jadą od 3000 do 5500 jak metan pozwala Pozdrawiam... Chłopaków górników zaprzyjaźnionych z spółki PGG kopalni Ziemowit :)
A od szybu to te sekcje widza że szły piechty. Kaj jest oddział GP 1 czyli tzw przewóz
Jaki kombajn ścianowy tam będzie fedrowal chyba nie FS Famur
Poklad 209 i kto kupuje ten wegiel? Przeciez to kamien nie wiegiel