Od piątku, 16 lutego, w rejonie pętli tramwajowej w dzielnicy Katowic - Brynowie rozpoczną się przygotowania do budowy węzła przesiadkowego. Jedna z dwóch największych powstających w mieście inwestycji tego typu ma być gotowa przed końcem 2019 r.
Chodzi o jedno z czterech przedsięwzięć obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Zaplanowały je wspólnie samorząd Katowic oraz obsługująca komunikację tramwajową w regionie samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.
Węzeł przesiadkowy Brynów ma obsługiwać południową część miasta - ruch napływający od strony m.in. Mikołowa.
Inwestycja obejmie: dwukondygnacyjny parking na 400 miejsc, jednopoziomowy parking na 52 miejsc (dla funkcji park & ride), przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania podróżnych i ich wymiany typu "drzwi-drzwi", poczekalnię z toaletą, sprzedażą biletów i małą gastronomią, parking dla rowerów typu bike & ride, miejsca dla taksówek i miejsca wysiadania typu kiss & ride.
Teren przyszłego węzła został przekazany wykonawcy - konsorcjum firm Warbud oraz Stor - w połowie stycznia. Pierwsze prace rozpoczną się w piątek, będą wiązały się z wycinką drzew i krzewów. Potrwa to około trzech tygodni i nie pociągnie zmian w organizacji ruchu (możliwe, że lokalnie wygrodzone zostaną tylko strefy wycinki).
W rejonie ulic Rzepakowej, Warzywnej, Jankego i Kościuszki wycięte zostaną 142 drzewa o obwodzie powyżej 50 cm oraz mniejsze. W projekcie uwzględniono zieleń urządzoną; samorząd przewiduje ponadto dodatkowe nasadzenia w różnych częściach miasta.
W marcu i kwietniu ruszyć mają: przygotowanie zaplecza budowy (montaż kontenerów, wykonanie tymczasowych przyłączy mediów), prace geodezyjne oraz geotechniczne. Inwentaryzacja stanu budynków w bezpośrednim otoczeniu będzie prowadzona przed zasadniczymi robotami budowlanymi, tj. w kwietniu. O kolejnych krokach oraz zmianach w organizacji ruchu miasto ma informować potem - z wyprzedzeniem.
Wartą ok. 62,7 mln zł brutto umowę na węzeł Brynów podpisano pod koniec 2017 r.; termin realizacji przewidziano na 22 miesiące. Taki sam termin umieszczono w zawartej pod koniec listopada zeszłego roku umowie z wykonawcą węzła przesiadkowego Zawodzie, który obsłuży wschodnią część miasta.
Węzły Brynów i Zawodzie przewidziano w pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych jako węzły typu park&ride, powiązane z komunikacją tramwajową. Kolejny węzeł (Sądowa) ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.
Prace nad niewielkim centrum przesiadkowym w Ligocie trwają, powinny zakończyć się w połowie tego roku. Przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta jest finalizowany (25 stycznia miasto za najkorzystniejszą uznało ofertę Budimeksu za 56,9 mln zł brutto); zgodnie ze specyfikacją wykonawca będzie miał na realizację zadania 22 miesiące od dnia podpisania umowy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.