W ruchu Zofiówka trwa budowa poziomu 1080. Cała inwestycja ma być gotowa na koniec 2026 r. Pozwoli prowadzić bezpieczne wydobycie z macierzystego złoża zakładu. Prace nad budową nowego poziomu rozpoczęto już 9 lat temu od robót przygotowawczych do pogłębiania szybu IIz, który będzie o ok. 175 m głębszy.
Szyb IIz ma głębokość 929,5 m. Po zakończeniu prac jego głębokość sięgnie 1104 m. W 2015 r. z powodu braku środków dyrekcja kopalni była zmuszona przerwać głębienie szybu. Na wiosnę br. roboty ruszyły pełną parą. W pierwszym etapie prac wykonano otwór wielkośrednicowy o średnicy 8 m z chodnika transportowego na poziomie 950,75 m do istniejącego dna szybu, z którego urobek będzie transportowany odstawą taśmową na poziom 900. Co ważne, wcześniej w szybie IIz zabudowano tzw. sztuczne dno, wykonane z trzech pierścieni składających się z poziomych rzędów strun siedmiodrutowych o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. Krzyżują się w pionie z kolejnym rzędem. Konstrukcja pozwala na prowadzenie robót w pogłębianej części szybu w sposób bezpieczny dla załogi, bez wstrzymywania ruchu szybu.
Budowa poziomu 1080
Na ukończeniu są prace związane z budową komory maszyny wyciągowej, w której będą zainstalowane urządzenia związane z pogłębianiem szybu.
Pod szybem, na głębokości 1080 m, gotowe są już „wytyczna S równoległa” i podszybie szybu IIz, z którego wiercony jest kolejny otwór wielkośrednicowy. Będzie on mieć średnicę 1000 mm i poprowadzi do chodnika transportowego, który na całej swej długości będzie orurowany. Otwór wielkośrednicowy służyć ma do zrzutu urobku podczas kolejnego etapu pogłębiania szybu na poz. 1080 m. Technologia pogłębiania szybu zakłada urabianie jego dna poprzez roboty strzałowe. Ma mieć docelowo 1046 m głębokości. Prace nad jego pogłębianiem i zbrojeniem zakończą się według założonego planu w 2020 r.
- Budowa poziomu 1080 to dla nas kluczowe przedsięwzięcie. Zasoby surowca w starych partiach kończą się. Stąd konieczność docierania do nowych. Uzyskamy je we wschodniej części złoża, właśnie na poziomie 1080. W ramach przedsięwzięcia zostaną wykonane: przekop taśmowy na poziomie 1080, kolejny przekop wznoszący do pokładu 409/4, chodnik badawczy transportowy, pochylnia badawcza wraz z chodnikiem badawczo-wentylacyjnym w pokładach 409/3 i 409/4 oraz pochylnia badawcza wentylacyjna w pokładzie 409/4. Ponadto zostanie wykonana komora służąca do odwadniania wschodniej części złoża – tłumaczy w szczegółach Damian Fiołka, nadsztygar górniczy w ruchu Zofiówka.
Bzie na horyzoncie
Planowane wyrobiska połączą partię F ruchu Zofiówka na poziomie 1080 z przekopem taśmowym na poziomie 900. Tylko tak zaprojektowany układ wyrobisk umożliwi eksploatację pokładów 409/1, 409/3 i 409/4 w partii B, 409/3 i 409/4 w partii F oraz 410, 412 łg+łd i 412 łg i 413/2 w północnej części partii H. Będzie też stanowił w dalszej perspektywie bazę do udostępnienia południowej części partii H, po jej wyeksploatowaniu z poziomu 900. Przy relatywnie niewielkim zakresie robót górniczych pojawi się możliwość udostępnienia w przyszłości kolejnych pokładów w partiach B, F i północnej części partii H.
- Jest o co walczyć. Na podstawie dotychczasowego rozpoznania zalegające tam pokłady węgla wykazują wysoką jakość pod względem parametrów koksotwórczych. Zostały oszacowane na 13 mln t. Całkowite zasoby operatywne poziomu 1080 wynoszą ok. 47 mln t – zapewnia Fiołka
Równolegle z pracami dotyczącymi pozyskania zasobów węgla z poziomu 1080 prowadzone są roboty związane z udostępnieniem z poziomu 1110. W tym przypadku chodzi o złoża węgla z obszaru Bzie - Dębina 2-Zachód i Bzie-Dębina 1-Zachód w partiach A i B, z których planuje się pozyskać ok. 5 do 6 mln t węgla. Przedsięwzięcie pozwoli również na zwiększenie produkcji węgla do 11500 t na dobę począwszy od 2022 r. Wydłużona zostanie także żywotność kopalni.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Można na bogato wiercić? Da się?
Otwór wielkośrednicowy 8m i głębokość szybu 11046m .No to zaszaleli !
'Tłumaczy w szczegółach Damian Fiołka', serdeczny kolega bolca :-))))))))) Ale się uśmiałem !!!