Rząd we wtorek (26 września) zajmie się projektem uchwały Rady Ministrów o przyjęciu "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność" - Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dla Rzeczypospolitej Polskiej. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł, a jego budowa ma potrwać 10 lat.
Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim na Mazowszu.
Rozporządzenie ustanowiające Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej rząd wydał 27 kwietnia. Pełnomocnikiem został Mikołaj Wild.
Zintegrowany węzeł transportowy - lotniczy i kolejowy
Przyjęto w nim Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym. Port "Solidarność" powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego.
W zeszłym tygodniu Rada Ministrów na posiedzeniu wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak mówił w piątek na konferencji prasowej Wild, prezentując dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.
W sumie 35 mld zl na lotnisko, tory i drogi
Mikołaj Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między kwotą 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł - mówił Wild.
Podał, że na umiejscowienie CPK potrzeba 3 tys. hektarów. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.
Ćwierć miliarda złotych za działkę
Wild przekazał też, że według obecnych cen wartość gruntów rolnych pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego jest szacowana na ok. 240 mln zł.
- Jednak jesteśmy gotowi ponieść koszty znacznie wyższe - mówił Wild, pytany o odszkodowania dla mieszkańców Stanisławowa, którzy będą musieli być przesiedleni w związku z budową CPK.
Koncepcja portu "wymaga zmiany dokumentów strategicznych".
- Już wkrótce będziemy pracować nad nową strategią transportu - tłumaczył. Ma być także przyjęta tzw. specustawa, aby przyspieszyć realizację inwestycji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.