Na najbliższej sesji Sejmik Woj. Śląskiego ma zdecydować o zaskarżeniu do sądu rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody śląskiego, który unieważnił przyjęty 19 czerwca br. nowy statut Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Przyjęty wówczas przez rządzącą województwem koalicję PO-PSL-RAŚ-SLD nowy statut katowickiego WFOŚiGW zawiera m.in. wymóg jednomyślności pełnego składu Rady Nadzorczej funduszu podczas podejmowania uchwał w szeregu spraw. Jednocześnie Sejmik wyznaczył w czerwcu nowego wiceprzewodniczącego RN WFOŚiGW, którym został dotychczasowy członek rady, radny PSL Bronisław Karasek.
Podjęcie uchwały ws. wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody unieważniające nowy statut to jedyny merytoryczny punkt sesji Sejmiku Woj. Śląskiego zaplanowanej na 17 sierpnia br. O jej zwołaniu Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego poinformował PAP we wtorek.
Przyjęcie przez sejmik nowego statutu katowickiego WFOŚiGW było następstwem nowelizacji Prawa ochrony środowiska z 7 kwietnia br., zgodnie z którą dotychczasowe statuty wojewódzkich funduszy zachowywały moc do czasu nadania nowych statutów (jednak nie dłużej niż 30 dni od czasu wejścia w życie nowelizacji, co miało miejsce 24 maja br.). W przeciwnym razie statut - obowiązujący do czasu uchwalenia statutu przez sejmik - nadałby wojewoda.
Nowelizacja Prawa ochrony środowiska wygasiła ponadto mandaty dotychczasowych członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy; pozostawiła też wiceprzewodniczących RN jedynymi przedstawicielami samorządu w pięcioosobowych radach wojewódzkich funduszy. Pozostałych czterech członków wyznaczają wojewodowie (po dwóch), a także minister środowiska oraz prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (po jednym).
Odwołując się do tej arytmetyki w RN wojewódzkich funduszy, Sejmik Woj. Śląskiego umieścił w statucie zapis stanowiący, że uchwały RN podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością, w obecności co najmniej trzech członków rady - z wymienionymi wyjątkami od tej zasady. Wyjątki te - wymagające jednomyślnego głosowania w ustawowym składzie RN - to m.in. uchwały ustalające dokumenty strategiczne dla WFOŚiGW, jak strategia, plan działalności, lista przedsięwzięć priorytetowych, roczne plany finansowe i zasady udzielania dofinansowania ze środków funduszu.
Tego samego trybu wymagają uchwały zawierające wnioski do zarządu woj. śląskiego o powołanie lub odwołanie członka zarządu funduszu, ustalające zasady wynagradzania członków zarządu funduszu i pracowników jego biura, ustalające regulaminy określające szczegółowy tryb działania RN, a także powołujące członków zarządu funduszu, w przypadku gdy w ustawowym terminie nie dokona tego zarząd województwa.
Przeciw zapisowi dot. jednomyślności i za pozostawieniem we wszystkich sprawach większości trzech piątych opowiadało się podczas czerwcowej sesji sejmiku opozycyjne PiS. Radni PiS argumentowali m.in., że pozostawienie zapisu będzie oznaczało np. "ogromne zagrożenie" dla ciągłości pracy funduszu w razie np. dwu-trzymiesięcznej choroby jednego z członków rady.
Radni PO i PSL odpowiadali, że bez zasady jednomyślności nowy skład RN wojewódzkich funduszy oznacza, że "odpowiedzialność za samorządową jednostkę prawną spoczywa na zarządzie województwa, który nie ma jednocześnie wpływu na jego funkcjonowanie" - i w tym kontekście chodzi o "rozwiązanie kompromisowe, gdzie wpływy są równoważone".
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody z 21 lipca br. unieważniło nowy statut katowickiego WFOŚiGW, kwestionując cztery jego elementy. W części uzasadnienia dotyczącej zasady jednomyślności wojewoda zaznaczył, że ukształtowanie zasad podejmowania uchwał przez RN funduszu "winno odzwierciedlać przyjęte przez ustawodawcę parytety, którym dał wyraz w art. 400f ustawy Prawo ochrony środowiska".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.