Na sierpień br. zarząd woj. śląskiego zaplanował rozstrzygnięcie jednego z konkursów RPO, w którym o 188 mln zł dla częstochowskich tramwajów stara się tamtejsza spółka komunikacyjna. Chodzi o remonty ponad 13 km torów i zakup 10 nowych tramwajów.
Łączna szacowana wartość obu unijnych projektów z tym związanych to 272,3 mln zł.
Konkurs pod kątem Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 na projekty związane z budową i przebudową liniowej infrastruktury tramwajowej, a także zakupem taboru tramwajowego, samorząd woj. śląskiego ogłosił z końcem lutego br. Budżet tego konkursu to 157,7 mln zł. Jak poinformowała PAP w środę Beata Goleśna z wydziału rozwoju regionalnego urzędu marszałkowskiego, obecnie planowany termin jego rozstrzygnięcia to sierpień br.
Do konkursu przystąpiło jedynie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie, które zgłosiło dwa projekty: dotyczący przebudowy sześciu odcinków infrastruktury tramwajowej i zakupu tramwajów, a także - osobno - na jeszcze jeden odcinek infrastruktury.
Pierwszy z projektów ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.
W pierwszym projekcie MPK zakłada wyremontowanie ok. 13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych.
Prace mają objąć odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzone tzw. zielone torowisko.
W ramach tego projektu kupionych ma zostać też dziesięć nowych, niskopodłogowych, przegubowych tramwajów. Łączny szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia to 208,1 mln zł, a wnioskowana kwota dofinansowania - 143,8 mln zł.
Drugi projekt (złożony pod kątem ew. oszczędności przetargowych osiągniętych w pierwszym projekcie i udostępnienia w ten sposób części środków w puli konkursu) zakłada wyremontowanie jeszcze jednego odcinka linii - w południowej części miasta, między Dąbiem i Kucelinem. Jego szacunkowy koszt to 64,3 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie - 44,4 mln zł.
Pod kątem pierwszego projektu częstochowskie MPK ogłosiło już dwa przetargi. Jeden z nich, dotyczący zakupu 10 tramwajów, ruszył 11 maja. Obecny termin składania ofert to 31 lipca. Drugi przetarg, ogłoszony 15 lipca br., obejmuje całość przewidzianych w nim prac infrastrukturalnych - w systemie "projektuj i buduj". Obecnie zaplanowany termin otwarcia ofert to 21 sierpnia br.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.