Najlepszą ofertę w przetargu na budowę centrum przesiadkowego Zawodzie wybrał już samorząd Katowic. To druga z planowanych czterech inwestycji obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.
Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie, ma służyć przede wszystkim przesiadkom z autobusów i samochodów docierających do Katowic od wschodu - na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd m.in. do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.
Jak wynika z informacji na stronach zamówień publicznych katowickiego magistratu, w przetargu na budowę centrum przesiadkowego w Zawodziu (przy budżecie zamawiającego 79 mln zł brutto) za najkorzystniejszą ofertę uznano złożoną przez konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 61,4 mln zł brutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in. przebudowało katowicki rynek.
Wśród kryteriów wyboru wykonawcy tej inwestycji katowicki samorząd przewidział cenę (60 proc.) oraz doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.). W przetargu spłynęło osiem ofert.
Węzeł w Zawodziu jest drugą spośród czterech realizowanych obecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Dotąd rozpoczęły się prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, otwarto już oferty w przetargu na inwestycję w Brynowie, a do końca lipca ma zostać ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.
W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.
W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.
Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będzie współfinansowany funduszami europejskimi z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.
Środki ZIT - w zamierzeniu katowickiego samorządu - mają również wesprzeć budowę węzłów Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.
Projekt dotyczący węzła Sądowa został natomiast zgłoszony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA - komplementarnym do ZIT).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.