Promocja polskiego eksportu oraz branż, wspieranie napływu do naszego kraju bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz naszych inwestycji za granicą, to niektóre z zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), określonych w nowej ustawie, którą uchwalił w piątek (7 lipca) Sejm.
Za ustawą opowiedziało się 301 posłów, przeciw było 131, ośmiu się wstrzymało. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), której dotyczy ustawa, pod obecną nazwą działa od początku lutego. Zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).
Ustawa przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejscu WPHI (Wydziałów Promocji Handlu Inwestycji). WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie. W pierwszej kolejności nowe biura PAIH otwierane są tam, gdzie WPHI nie funkcjonują. Docelowo nowych biur ma być 69.
Do działań promocji polskiej gospodarki realizowanych przez PAIH ustawa wlicza promocję eksportu polskich firm, zwłaszcza małych i średnich, promocję polskich branż, wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji polskich za granicą. Agencja ma także dostarczać przedsiębiorcom informacje ekonomiczno-handlowe na temat rynków zagranicznych, a inwestorom zagranicznym informacje na temat warunków i uregulowań prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Nowe zadania dla biur handlowych
Biura handlowe Agencji otrzymają także nowe zadania, takie jak: organizacja zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż, realizacja programów wsparcia dedykowanych poszczególnym rynkom lub branżom, opracowywanie strategii wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, dokonywanie weryfikacji kontrahentów zagranicznych, a także świadczenie standardowych usług poza granicami kraju, zwiększających dostępność do informacji.
W krajach, w których nie przewiduje się tworzenia zagranicznych biur handlowych, wsparcie przedsiębiorcom będzie udzielane w Polsce za pośrednictwem centrali Agencji.
Podczas środowej debaty nad projektem ustawy poseł PiS Wojciech Zubowski wskazał, że podczas prac komisji przyjęto poprawkę "mającą na celu usprawnienie procesów zakupowych, które realizować będą odpowiedzialne za realizację promocji gospodarczej biura PAIH" .
Wszystko w jednym i kompleksowo
- Celem projektu ustawy jest skupienie zadań proeksportowych i proinwestycyjnych w jednej instytucji działającej na zasadzie one-stop-shop (punktu kompleksowej obsługi - PAP). Agencja będzie funkcjonować w ramach grupy PFR, co zapewni sprawną współpracę Agencji z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi ministrowi rozwoju i ministrowi finansów. Nowe rozwiązania mają także na celu poprawę koordynacji promocji polskiej gospodarki za granicą poprzez zmianę nieefektywnie funkcjonujących Wydziałów Promocji Handlu Inwestycji ambasad i konsulatów RP podległych bezpośrednio ministrowi właściwemu ds. gospodarki na sieć nowych zagranicznych biur handlowych podległych Agencji - mówił poseł PiS.
- PAIH obok Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, BGK, Polskiego Funduszu Rozwoju, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będzie wchodziła w skład grupy PFR. W tym kontekście PAIH, dzięki opracowanym procedurom wymiany informacji między członkami grupy PFR, będzie nie tylko oferować swoje usługi doradcze i promocyjne, ale także promować wśród swoich klientów instrumenty pozostałych instytucji grupy PFR, takie jak finansowanie obrotowe i inwestycyjne w kraju i za granicą, ograniczenie ryzyka, wsparcie dla systemu innowacji w celu przygotowania kompleksowej oferty dla przedsiębiorcy - wyjaśniał Zubowski.
Tak, jak potrzeba przedsiębiorcom
Nowe rozwiązania, jak podkreślił, "wychodzą naprzeciw polskim przedsiębiorcom".
- Agencja stanie się punktem pierwszego kontaktu dla eksportera, inwestora i stanowić będzie centrum wiedzy dla przedsiębiorcy planującego rozwój działalności inwestycyjnej bądź eksportowej - przekonywał. Dodał, że oferta PAIH dla przedsiębiorców ma obejmować wspólny system promocji polskich firm i towarów za granicą, wsparcie analityczne, doradztwo kooperacyjne, doradztwo lokalizacyjne oraz pełnienie roli rzecznika inwestora.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.