Na Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice zainaugurowano w poniedziałek (3 lipca) bezpośrednie połączenie LOT-u z Krakowa do Chicago. Rejsy będą odbywać się raz w tygodniu. W ten sposób Kraków ponownie zyskał połączenie z USA. Opóźniony samolot z USA przywitał salut wodny.
Rejs z Krakowa do Chicago potrwa około 9 godzin i jest to najkrótsze i zarazem najwygodniejsze połączenie z Małopolski do USA. Decyzja o uruchomieniu połączenia pomiędzy Krakowem a Chicago została podjęta w oparciu o szczegółowe analizy ruchu na tej trasie. Będzie to dziewiąte połączeniem dalekiego zasięgu w siatce LOT-u, w tym szóste do Ameryki Północnej i piąte do USA.
W inauguracji połączenia uczestniczył minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, Prezes Zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek oraz prezes PLL LOT Rafał Milczarski. Obecni byli także Konsul Generalny USA w Krakowie Walter Braunohler i przedstawiciele władz Krakowa i Województwa Małopolskiego.
- Uruchomienie połączenia Kraków - Chicago to element rozwoju siatki transportowej w całym kraju, długo oczekiwane przez mieszkańców południowej Polski. To dobra wiadomość dla Polonii, ale i mieszkańców Krakowa, Podhala i całej Małopolski. Szansa dla rozwoju biznesu i umocnienie relacji gospodarczych pomiędzy Polską południową a Stanami Zjednoczonymi - powiedział minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk dziękując wszystkim, którzy przyczynili się do inauguracji połączenia.
- Jeszcze nie tak dawno dominowała teza, że LOT może upaść.(...) Wszystko to, co dziś się dzieje, jest skutkiem biznesowej determinacji i umiejętności zarządu LOT-u; nie jest elementem jakiegoś szczególnego wsparcia dla LOT, bo państwo polskie wspiera na równi wszystkich przewoźników - powiedział minister.
Wyraził także nadzieję, że pierwsi pasażerowie zawiozą życzenia narodowi amerykańskiego z okazji święta niepodległości USA, przypadającego 4 lipca.
- Dzisiejszy dzień jest szczególny dla krakowskiego lotniska. Inaugurujemy dzisiaj najważniejsze połączenie z naszego lotniska Kraków - Chicago i najbardziej oczekiwane przez mieszkańców naszego regionu i szczególnie przez Polonię - powiedział prezes Zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek.
Jak podkreślił, "powrót bezpośrednich rejsów na trasie Kraków - Chicago był bardzo oczekiwany przez mieszkańców Krakowa i Małopolski".
- Ponad 90 tys. pasażerów rocznie podróżujących z przesiadkami pomiędzy obydwoma miastami to wymowny dowód na potencjał uruchamianego dzisiaj połączenia. Jestem przekonany, że jest to świetna oferta zarówno dla mieszkańców Polski południowej, jak i Amerykanów, którzy podróżują w celach turystycznych, biznesowych, naukowych czy odwiedzają najbliższych - powiedział prezes Włoszek.
- To będzie pierwszy raz, kiedy Dreamliner poleci z Krakowa do Chicago. To szczególna chwila w historii polskiego lotnictwa, ponieważ w symboliczny sposób oznacza powrót LOT-u do regionów - powiedział z kolei prezes PLL LOT Rafał Milczarski.
Jak podkreślił, liczba pasażerów podróżujących między Krakowem a Chicago od 2012 roku rosła średnio o 17 proc. rocznie, a strategia LOT-u wyraźnie mówi, że nie wolno zmarnować takiego potencjału.
Nowe połączenia będzie obsługiwał Boeing 787 Dreamliner, który emituje najmniej hałasu w swojej kategorii, a dzięki niskiej emisji CO2 jest też przyjazny dla środowiska. Na pokładzie Boeinga 787 pasażerowie mają do dyspozycji trzy klasy podróży: LOT Business Class, LOT Premium Economy i LOT Economy Class.
Klasa biznes to 18 foteli, które rozkładają się do pozycji płaskiego łóżka - jednego z największych na rynku. W czasie podróży pasażerom oferowane są posiłki oraz napoje. Klasa LOT Premium Economy to 21 wygodnych foteli. Tutaj także serwowane są posiłki i napoje.
W klasie LOT Economy każdy pasażer ma do dyspozycji indywidualny system rozrywki pokładowej wyposażony w złącze USB. W klasie ekonomicznej także serwowane są bezpłatne, ciepłe i urozmaicone posiłki oraz szeroka gama napojów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.