W ciągu kilku lat Komunikacyjny Związek Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego może kupić 68 autobusów elektrycznych, będących efektem programu rozwoju takich pojazdów, który koordynuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
We wtorek zgromadzenie zrzeszającego 29 miast i gmin KZK GOP przyjęło uchwałę umożliwiającą podpisanie porozumienia z NCBR ws. współpracy przy tym programie. Uchwała zawiera m.in. zgodę dla zarządu związku na zaciągnięcie w kontekście tej współpracy zobowiązań do wartości 142,5 mln zł, a także na zakup 68 autobusów elektrycznych.
Dotąd KZK GOP, jako organizator komunikacji miejskiej w kluczowej części konurbacji katowickiej, nie kupował żadnych pojazdów i nie dysponował nimi. Zamawiał jedynie usługi przewozowe u komunalnych i prywatnych przewoźników, koordynując je i finansując ze sprzedawanych biletów oraz dotacji od gmin członkowskich.
"Program (NCBR - PAP) rozwoju autobusu elektrycznego w efekcie może doprowadzić do tego, że takie autobusy zostaną zakupione (przez KZK GOP - PAP), natomiast to jest perspektywa kilku lat; do łącznego spełnienia jest też siedem warunków" - powiedziała PAP rzeczniczka Związku Anna Koteras.
Przedstawione w uzasadnieniu uchwały założenia porozumienia z NCBR określają, że KZK GOP będzie miał obowiązek kupna powstałych w programie autobusów w razie łącznego spełnienia warunków - dotyczących m.in. ich ceny, przetestowania, pozyskania dofinansowania czy terminu dostaw. W razie niespełnienia któregoś z nich Związek ma swobodnie decydować o zakupie.
Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego "Bezemisyjny Transport Publiczny" NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Celem ma być wyprodukowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i kompleksowych rozwiązań w zakresie dostawy infrastruktury zasilającej.
Według informacji przekazanych KZK GOP przez NCBR wstępnie udział w programie zadeklarowały m.in.: Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Tychy i Jaworzno. W przypadku konurbacji katowickiej NCBR rozmawiało nie z poszczególnymi miastami, lecz ze zrzeszającym zdecydowaną większość z nich Związkiem.
Biuro KZK złożyło wstępną deklarację udziału w programie w grudniu ub. roku, następnie przekazując NCBR oczekiwania. Wśród nich znalazły się: uruchomienie systemu wsparcia finansowego, dostosowanie źródeł energii i budowa infrastruktury zasilającej, wdrożenie rozwiązań obecnych problemów z magazynowaniem energii i dostosowania zasięgu pojazdów do specyfiki obszaru KZK GOP.
Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowe fazy.
Prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz - po zaakceptowaniu przez NCBR - seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek - poprzez dostarczenie partnerom publicznym, wśród nich KZK GOP, pojazdów do użytkowania.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.