- Mamy nadzieję, że będziemy mogli w krótkim okresie liczyć na 7-proc. wzrost eksportu - ocenił prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula. Dodał, że szansą dla polskich marek są rynki w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej.
Pisula brał udział we wtorkowym (20 czerwca) posiedzeniu połączonych sejmowych komisji gospodarki i energii, które rozpatrywały rządowy projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna. Nowe przepisy mają określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.
Szef PAIH był pytany przez posłów m.in. o to, na jaki wzrost eksportu będzie można liczyć po otwarciu nowych zagranicznych biur agencji. Mają one zastąpić Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) działające przy polskich ambasadach. Posłowie chcieli również wiedzieć, jak ze swojej pracy będą rozliczani pracownicy tych biur.
- Zależy nam bardzo na zwiększeniu polskiego eksportu. Mamy nadzieję, że będziemy mogli w krótkim okresie czasu liczyć na kilkuprocentowy wzrost - powiedział Pisula. Doprecyzował, że wzrost miałby sięgnąć 7 proc.
Musimy myśleć nie tylko o Unii
Według prezesa PAIH, jeżeli chcemy zwiększać eksport, musimy zacząć myśleć nie tylko o państwach UE.
- Wydaje się, że dźwignią handlu jest UE, ale jeśli polscy przedsiębiorcy chcą wychodzić z własnymi markami i kreować największą wartość dodaną, to przyszłość jest w rynkach pozaeuropejskich; w Azji, Afryce i w Ameryce Łacińskiej - dodał.
Pisula ocenił, że polskie przedsiębiorstwa na tych rynkach mają przewagę konkurencyjną polegającą na tym, iż wiedzą, jak działać w otoczeniu transformacji ustrojowej.
Szef PAIH, odpowiadając na pytanie jak będą rozliczani ze swojej pracy pracownicy zagranicznych biur agencji, podkreślił, że będą to "twarde cele sprzedażowe". Zwrócił uwagę, że podobny system działa we francuskich, włoskich i brytyjskich biurach.
Dodał, że średni koszt utrzymania zagranicznego biura ma sięgać ok. 750 tys. zł. Wskazał, że koszt utrzymania WPHI obecnie przekracza 2 mln zł.
Połączone sejmowe komisje zdecydowały, by do projektu ustawy wprowadzić dwie poprawki. Jedna wydłuża vacatio legis ustawy do 14 dni z 7; druga pozwalać będzie zagranicznym biurom handlowym udzielać na potrzeby własne zamówień z wolnej ręki m.in. na remonty biur, czy wyposażenie.
Projekt przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejsce WPHI. Zgodnie z projektem, WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.