Cztery projekty dotyczące budowy dróg wojewódzkich w woj. śląskim otrzymały dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego. To budowa reszty trasy N-S w Rudzie Śląskiej, II etapu drogi Racibórz-Pszczyna w Rybniku, wschodniej obwodnicy Raciborza i obwodnicy Buczkowic.
Jak poinformował w piątek urząd marszałkowski woj. śląskiego, kwota ponad 300 mln zł z RPO zostanie przeznaczona na wybudowanie łącznie przeszło 17 km dróg o strategicznym znaczeniu dla komunikacji w regionie. Chodzi o rozstrzygnięcie drugiego - i planowo ostatniego - naboru projektów unijnych związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich w województwie śląskim.
Przyznane teraz dofinansowanie wesprze dalsze prace związane m.in. z budową Trasy N-S w Rudzie Śląskiej - dzięki niemu docelowo połączy ona Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 (na ten cel trafi 110,5 mln zł z RPO, przy wartości projektu 185,6 mln zł).
Dofinansowana zostanie też budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku Wschodniej Obwodnicy Raciborza (146 mln zł z RPO, przy wartości projektu 200,1 mln zł). Dofinansowane zostaną też prace przy II etapie budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna w Rybniku, czyli jednojezdniowym połączeniu do granicy z Rydułtowami (10 mln zł z RPO przy wartości projektu 152,1 mln zł).
Ponadto dofinansowanie z RPO otrzyma projekt budowy obwodnicy Buczkowic - łączącej drogę ekspresową S69 z drogą wojewódzką 942 (która prowadzi od Bielska-Białej m.in. do Szczyrku).
Łącznie w konkursie złożonych zostało 29 projektów, z czego 24 dotyczyły dróg, których właścicielem jest samorząd woj. śląskiego. Kwota wnioskowanego dofinansowania we wszystkich złożonych projektach to prawie 2,2 mld zł. Kwota przeznaczona na konkurs nieco przekraczała 570 mln zł.
Po ocenie wszystkich projektów okazało się, że na piątym miejscu - ex aequo - w rankingu znalazły się dwie inwestycje: II etap przebudowy drogi nr 791 oraz przebudowa drogi nr 491 od granicy Częstochowy do granic województwa
Łączna kwota dotacji dla obu tych przedsięwzięć wynosiłaby ponad 224 mln zł. Po dodaniu tej wartości do dotacji skierowanych na cztery wyżej oceniony projekty, całość przekroczyłaby kwotę dostępną w tym konkursie. Zarząd województwa akcentuje, że dotowanie obu projektów z piątego miejsca będzie możliwe, gdy pojawią się oszczędności, bądź gdy zwolni się kwota 10 proc. tzw. alokacji konkursu - na razie zabezpieczona pod kątem ewentualnych protestów.
W obecnie rozstrzygniętym konkursie zarząd województwa śląskiego wprowadził ograniczenie, że wnioskowane dofinansowanie dla jednego projektu nie może przekroczyć wartości 25 proc. alokacji konkursu - czyli kwoty ok. 147 mln zł. Zamierzeniem tego było umożliwienie dofinansowania większej liczby projektów, ponieważ już wcześniej było wiadomo, że do konkursu zgłoszonych zostanie wiele inwestycji, a wnioskowane dofinansowanie znacznie przekroczy dostępne środki.
Chodziło też o zmniejszenie potencjalnego zagrożenia dla realizacji wskaźnika dla tego typu zadań. Do końca 2018 r. powinny zostać bowiem zakończone projekty, które zagwarantują 25,5 km nowych dróg. W przypadku nieosiągnięcia tego celu konsekwencją może być strata 6 proc. środków konkursu, które są obecnie tzw. rezerwą wykonania.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.