Budowa odcinka linii kolejowej E30 Katowice-Kraków przebiega zgodnie z harmonogramem, poza fragmentem między Trzebinią i Krzeszowicami. Cała inwestycja, warta 2 mld zł, powinna zostać oddana do użytku w 2020 r. - uważa minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
- Sprawy idą dobrze, inwestycja praktycznie rzecz biorąc, za wyjątkiem odcinka Trzebinia-Krzeszowice, gdzie mamy potężny problem proceduralny, idzie w dobrych terminach, w dobrym czasie - powiedział dziennikarzom Adamczyk, który w poniedziałek gościł na przebudowywanym odcinku w Krakowie.
- Dzisiaj jesteśmy pewni i przekonani, że ta inwestycja zostanie oddana w terminie, który określiliśmy - 2020 rok to jest termin zakończenia wszystkich prac związanych z modernizacją i przebudową szlaku kolejowego Kraków-Katowice - zadeklarował.
Jak wyjaśnił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a piąty przetarg dotyczył systemu sterowania ruchem kolejowym.
Jedyny odcinek, który nie ma jeszcze wyłonionego wykonawcy, przebiega od Trzebini do Krzeszowic. Obecnie trwa sądowa procedura odwoławcza do pierwszego etapu przetargu ogłoszonego w 2015 r. Według prezesa PKP PLK, umowa z wybranym wykonawcą dla tego odcinka powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku, w scenariuszu optymistycznym na przełomie września i października.
- Jeżeli podpiszemy umowę w tym roku, to czas realizacji jest trzy lata, czyli w dalszym ciągu będzie realny termin wykonania całej inwestycji - ocenił Merchel.
Plany przewidywały 2014 rok
Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice-Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze-Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na odcinki: Kraków-Krzeszowice, Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.
W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.
Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkach Sosnowiec Jęzor-Trzebinia i Trzebinia-Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót na odcinku Sosnowiec Jęzor-Jaworzno Szczakowa. Prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową zakończyły się w czerwcu 2016 r. Przebudowano tam ok. 12,3 km trasy.
W styczniu 2016 r., po dwustopniowym przetargu, podpisano wartą 352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice - Kraków Mydlniki (15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.