Strategia Jastrzębskiej Spółki Węglowej prawdopodobnie zostanie ogłoszona w czerwcu - zasygnalizował we wtorek (16 maja) wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. Wśród jej filarów wymienił utrzymanie rynku eksportowego i zintensyfikowanie działalności innowacyjnej.
- Z tego, co zarząd parę tygodni temu wspominał w rozmowach, to powinno to się wydarzyć do wakacji, czyli czerwiec powinien być tym miesiącem, kiedy kolejna spółka górnicza - po Bogdance, po Polskiej Grupie Górniczej - ogłosi swoją strategię - powiedział Tobiszowski podczas wizyty w należącej do JSW kopalni Budryk w Ornontowicach na Śląsku.
Strategia Bogdanki z grupy Enea, obejmująca lata 2017-2025 (z perspektywą do 2030 r.), została ogłoszona w lutym. Swoją strategię na lata 2017-2030 PGG ogłosiła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w zeszłym tygodniu.
Rynek przychylny dla JSW
Odnosząc się do przygotowywanej strategii dla JSW, Tobiszowski zaznaczył, że niektóre jej elementy są już realizowane; dodał też, że w pracach nad nią trwa "ostatnia analiza dotycząca przepływów finansowych".
- Rynek jest nam przychylny, zaczęło nam zazębiać nasz plan inwestycyjny i stąd jest ważne, aby umieć perspektywicznie zaprezentować kwestie strategii - ocenił.
Sygnalizując, że w strategii znajdą się przedsięwzięcia związane z innowacyjnością (wraz z organizującą je wydzieloną spółką) wiceminister podkreślił, że wypracowywany dokument ma "służyć głębokiemu pójściu krok do przodu, abyśmy również umieli nasze górnictwo permanentnie unowocześniać".
Zbić kapitał na transferze górnictwa
- Wyzwania bowiem są coraz większe - na dzisiaj umiemy im sprostać, ale mając pewną bazę i wdrażając innowacje, możemy być coraz lepsi, skuteczniejsi. Bardzo mi zależy, abyśmy mogli wreszcie nasze know-how, czyli naszą umiejętność zarządzania, inwestycji w górnictwie, transferować poza Polskę i na tym zbijać kapitał - zadeklarował.
Wiceszef Ministerstwa Energii potwierdził sugestię dziennikarzy, że strategia JSW będzie miała horyzont podobny, co strategia PGG. Wyjaśnił, że chodzi o "określenie podobnych czasokresów" w kontekście uwarunkowań rynkowych, ale też m.in. inwestycyjnych.
Eksport i innowacje
Dopytywany o filary strategii JSW, Tobiszowski wymienił m.in. utrzymanie rynku eksportowego i działalność innowacyjną.
- JSW ma dobrze rozpoznany rynek eksportowy. Na tym rynku, przynajmniej w pewnym obszarze, są dzisiaj właściwie bezkonkurencyjni. Utrzymanie tego rynku to jedno. Dwa, to obudowanie się tym, co będzie niedługo prezentowane - abyśmy mogli wdrażać w polskie kopalnie innowacyjną technikę czy nowoczesne przedsięwzięcia; to niech się też wokół Jastrzębskiej dzieje - zaznaczył wiceminister.
Wskazał też m.in. na działania JSW związane z tworzeniem centrum logistycznego na powierzchni przekazanej do Spółki Restrukturyzacji Kopalń kopalni Krupiński, a także na wykorzystanie metanu pozyskiwanego z kopalń Budryk i Krupiński.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Jeszcze parę miesięcy wstecz jsw było w trudnej sytuacji, a teraz sami zobaczcie w jakim miejscu znajdują się teraz
I tak to powinno wygladac, trzeba zamykac nierentowne kopalnie i inwestowac w nowe sciany i technologie. to jest przyszlosc dla gornictwa
Jeszcze troche czasu musimy poczekac i uruchomienie wydobycia, ale z cala pewnoscia inwestycja w Budryk to dobra decyzja
Widać, że spółka podąża w dobrym kierunku. Musieli podjąć wiele zdecydowanych kroków, które z całą pewnością łatwe nie były, ale teraz spółka nabiera rozpędu i widać, że zaczyna na siebie zarabiać