Dwujezdniową trasę dla rowerzystów, bezkolizyjnie przekraczającą główne drogi między centrum Jaworzna i osiedlem w północno-zachodniej części miasta, zamierza zbudować do września 2018 r. miejscowy magistrat. To część większego projektu miasta związanego z transportem miejskim.
W przetargu na budowę połączenia nazywanego velostradą, które połączy centrum z Osiedlem Stałym (a także innego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Krakowskiej do dzielnicy Bory), jaworznicki samorząd czeka na oferty wykonawców do 30 maja. W ub. roku miasto wybrało wykonawcę trwających prac nad inną długą drogą rowerową - z Centrum do Ciężkowic przez Jeziorki.
Planowaną velostradę urząd miasta zachwala jako pierwszą taką trasę dla rowerzystów w Polsce. Obie jej oddzielone półmetrowym pasem bezpieczeństwa jezdnie mają mieć po 2,25 m szerokości, co umożliwi jadącym w tym samym kierunku wygodne wyprzedzanie się. Z kolei bezpieczeństwo przejazdu przez drogi dla samochodów zapewnią obiekty inżynierskie - tunel pod drogą krajową nr 79 oraz mosty nad ul. Kolejową i Piłsudskiego.
Bezkolizyjna trasa została w znacznej części poprowadzona śladem zlikwidowanych przemysłowych linii kolejowych. Zostanie pokryta asfaltem, będzie w pełni oświetlona; na odcinku przebiegającym przez las ma to być oświetlenie wzbudzane ruchem. Wzdłuż jezdni dla rowerów zostanie zbudowany chodnik.
Budowę mostów rowerowych, o szerokości ponad 5 metrów i długości 32 i 39 metrów, a także tunelu o podobnej szerokości i długości ponad 14 metrów, miasto wydzieliło do osobnej części zamówienia. Powinno ono zostać zrealizowane jeszcze w tym roku. Budowa dróg rowerowych, w tym przede wszystkim velostrady, ma potrwać do końca września 2018 r.
Orientacyjną wartość całego tego przetargu miasto określiło w planie tegorocznych zamówień publicznych na 5,9 mln zł netto. Jego nazwę opatrzono skrótem MCIT, czyli Miejskie Centrum Integracji Transportu. To samo oznaczenie nosi kilka innych zaplanowanych postępowań, których efektem ma być przebudowa kompleksu przystanków w ścisłym centrum, w rejonie Placu Górników, do funkcjonalności centrum przesiadkowego.
Jedno z nich, o szacunkowej wartości 1,6 mln zł, ma dotyczyć "wiat przystankowych". Chodzi o budowę kompleksu obszernych dwóch wiat-zadaszeń dla pasażerów oraz infrastruktury obsługi ruchu podróżnych (m.in. perony przystankowe, zatoka dla minibusów, systemy informacji pasażerskiej wizualnej oraz głosowej).
Kolejny przetarg, na "Plac Górników" (za blisko 4 mln zł), ma objąć m.in. zadaszony parking dla 300 rowerów z zapleczem sanitarnym i pomieszczeniami usługowymi, wraz ze zmianą nawierzchni wokół placu i zmianą organizacji ruchu. Docelowo ma to być plac publiczny z dopuszczeniem ruchu pojazdów i 25 miejscami parkingowymi.
W jeszcze jednym przetargu (o szacowanej wartości niespełna 7,1 mln zł) zaplanowano budowę "parkingokładki" - zadaszonego, żelbetonowego parkingu dla 92 samochodów (przede wszystkim o funkcji kiss and ride i park and ride) z zatoką dla taksówek. Jego strop ma stać się przestrzenią publiczną i ciągiem komunikacyjnym dla pieszych i rowerzystów, uwzględniającym spadek terenu w tym rejonie miasta.
Ostatnim elementem Miejskiego Centrum Integracji Transportu w Jaworznie ma stać się system roweru publicznego, w pierwszym etapie oparty na 20 stacjach wypożyczeń i co najmniej 200 rowerach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.