Projekt EFRA, czyli budowa kompleksu instalacji w rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku, jest zrealizowany w połowie - podała spółka w piątek (3 marca). Firma szacuje, że dzięki nowej instalacji rocznie uzyska dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych, a marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
Projekt EFRA, którego realizacja ma się zakończyć w 2018 roku, przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej; dzięki temu gdańska rafineria stanie się jednym z najnowocześniejszych tego typu zakładów na świecie.
Jak podał Lotos, do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, czyli ok. 41 proc. budżetu projektu. Głównym wykonawcą większości instalacji Projektu EFRA jest włoska firma KT, Kinetics Technology, będąca częścią grupy Maire Tecnimont, międzynarodowego potentata w sektorach budownictwa przemysłowego.
W piątek podczas konferencji prasowej wiceprezes Zarządu Grupy Lotos S.A. ds. strategii i rozwoju, Mateusz Aleksander Bonca poinformował, że "dla EFRY i Lotosu jest to półmetek inwestycji". "W tej chwili projekt wyprzedza swój harmonogram" - dodał.
- Z jednej strony jest to projekt innowacyjny i czysty ekologicznie, a z drugiej strony pozwala firmie stać się jeszcze bardziej efektywną ekonomicznie - argumentował Bonca.
Mówiąc o wyjątkowości Projektu ocenił, że "w tej technologii, w tej konfiguracji, tak ekologiczna, z takim sposobem odbioru koksu jest to jedna z pionierskich instalacji".
- Unikalna dla instalacji w Gdańsku jest jej czystość i ekologiczność, co związane jest m.in. z lokalizacją rafinerii, blisko miasta - tłumaczył.
Podano, że półmetek przekroczyło projektowanie, dostawy i prace budowlano-montażowe związane z realizacją projektu. Najbardziej, bo w 95 proc. zaawansowane są prace w obszarze projektowania, wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology. Zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji przekroczyły poziom 86 proc. Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. jednej czwartej. Wykonane zostały już zasadnicze prace konstrukcyjne, w tym elementy głównej instalacji koksowania.
Prezes zarządu Grupy Maire Tecnimont Pierroberto Folgiero podczas konferencji przyznał, że "przedsięwzięcie jest dla firmy wyjątkowym projektem referencyjnym w branży rafineryjnej w zakresie zastosowanych rozwiązań technologicznych oraz wykorzystania synergii pomiędzy możliwościami strony włoskiej i polskiej".
- Ten projekt rzeczywiście wdraża supernowoczesną, proekologiczną wizję Lotosu - argumentował.
Jako podwykonawcy firmy KT pracują głównie polskie firmy, m.in. Mostostal Zabrze, Przembud Gdańsk, Strabag, Keller Polska, Elektromontaż Gdańsk, ABB, Uniserv-Piecbud i Tebodin. Duża część dostaw urządzeń i materiałów realizowana jest przez m.in. Mostostal Siedlce i Pekabex.
W piątek w rafinerii rozpoczyna się i potrwa do 15 kwietnia zaplanowany postój remontowy, podczas którego instalacje Projektu EFRA mają być połączone z rafinerią.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.