Rok 2016 był dla Katowice Airport rekordowy we wszystkich segmentach ruchu pasażerskiego. Najlepsze w historii wyniki zostały osiągnięte w ruchu całkowitym, regularnym i czarterowym. Najpopularniejszymi kierunkami w ruchu regularnym w ciągu minionych 12 miesięcy były: Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia. W tym roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarząda lotniskiem, planuje szereg inwestycji. W III kwartale br. rozpocznie się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą do obsługi frachtu w południowo-wschodniej części portu.
Ostatni miesiąc 2016 r. Katowice Airport zakończyło wzrostem we wszystkim segmentach ruchu pasażerskiego tj.: całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym obsłużonych zostało 186 771 pasażerów, o 11 058 więcej (+6,3 proc.) niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 159 430 podróżnych, o 9 053 więcej (+6 proc.) w porównaniu z dwunastym miesiącu 2015 roku. Duży wzrost port osiągnął w segmencie ruchu czarterowego. W ostatnim miesiącu roku z tras wakacyjnych oferowanych z Pyrzowic skorzystało 22 032 osób, o 4 211 (+23 proc.) więcej niż w ostatnim miesiącu 2015 roku.
Rok 2016 był dla Katowice Airport rekordowy we wszystkich segmentach ruchu pasażerskiego. Najlepsze w historii portu wyniki zostały osiągnięte w ruchu całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym z siatki połączeń lotniska skorzystało 3 221 261 podróżnych, o 151 982 więcej (+4,9 proc.) w porównaniu z 2015 r. W ruchu regularnym z i do Pyrzowic podróżowało 2 126 540 osób, o 138 561 więcej (+7 proc.) niż w poprzednim roku. Dobry wynik port osiągnął także w segmencie ruchu czarterowego, w ramach którego obsłużono 1 079 159 wczasowiczów, o 21 710 więcej (+2 proc.) niż w roku 2015.
- Bez wątpienia był to najlepszy rok w historii lotniska. Wzrosty cieszą, szczególnie, że zostały osiągnięte we wszystkich segmentach ruchu. Miniony rok można zaliczyć także do udanych jeśli chodzi o inwestycje. Zakończyliśmy trzy ważne projekty i rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnych. Istotny jest także fakt, że 2016 zamknęliśmy po raz kolejny z pozytywnym wynikiem finansowym, a to oznacza możliwość realizacji kolejnych przedsięwzięć infrastrukturalnych i dalszy rozwój portu - ocenił Artur Tomasik, prezes GTL.
Wiecej połączeń regularnych i czarterowych
Najpopularniejsze kraje w ruchu regularnym w 2016 r. to Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia. Na kierunkach brytyjskich obsłużono 644 254 pasażerów (32 proc. udziału w rynku), o 74 581 więcej niż w 2015 r. Więcej podróżnych skorzystało także z tras do Niemiec, było ich 563 070, o 20 111 więcej niż w roku 2015. Kraj ten z 28,1 proc. rynku w rynku był drugim najpopularniejszym na lotach z/do Pyrzowic w ruchu regularnych. Trzecie państwo pod względem udziału w ruchu to Norwegia (7,3 proc.). Na trasach norweskich obsłużono 146 399 osób, o 3 263 mniej niż w 2015 roku. Istotnie zmieniła się struktura najpopularniejszych krajów w ruchu czarterowym. W 2015 r. największy 28,3 proc. udział miała Grecja, na drugim miejscu z 18,2 proc. udziałem była Turcja, a na trzecim Hiszpania z udziałem wynoszących 15,4 proc. W roku 2016 Grecja umocniła się na pierwszym miejscu zwiększając udział w rynku do 34, proc. na drugie miejsce awansowała Hiszpania z 19,8 proc. udziałem. Na trzecie miejsce, z zajmowanego w 2015 r. piątego, przeskoczyła Bułgaria. Udział w ruchu czarterowym kierunków bułgarskich w roku 2016 wyniósł 13,4 proc..
W 2016 r. port rozszerzył siatkę połączeń regularnych i czarterowych. W ofercie lotów rozkładowych pojawiło się dziewięć nowych połączeń. Pięć z nich to trasy całoroczne tj. Liverpool, Bari, Dubaj, Teneryfa i Lanzarote, a cztery to trasy sezonowe, dostępne w okresie wiosenno-letnim tj.: Korfu, Alghero (Sardynia), Heraklion i Saloniki. W sezonie wakacyjnym Katowice Airport, jak co roku oferowały największą wśród polskich portów regionalnych siatkę połączeń czarterowych. Wśród nich pierwsze w historii polskich portów regionalnych, bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe. Trasa do Dominikany ruszyła 7 lipca 2016 r. i obsługiwana jest szerokokadłubowym Boeingiem 767-300ER.
Inwestycje będą kontynuowane
Rok 2016 w Katowice Airport to także czas inwestycji. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca portem, kontynuowała proces rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska. W maju otwarta została nowa baza cargo, zlokalizowana w południowo-wschodniej części portu. Nowy terminal cargo ma 12 tys. m kw. powierzchni, z czego 10 tys. m. kw. to powierzchnia magazynowa, a 2 tys. m kw. biurowa. W czerwcu 2016 r. do użytku oddany został zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A. We wrześniu 2016 r. udostępnione zostały nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjna portu. Aktualnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacji lotniczych, co oznacza, że można lądować gdy widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 300 m (wcześniej 550 m), a pułap chmur nie niżej niż 30 m (wcześniej 60 m). Z kolei starty mogą się odbywać gdy widzialność jest nie mniejsza niż 135 m (wcześniej 350 m). W 2016 r. GTL SA kontynuował także inwestycję związaną z przebudową starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 r.
W 2017 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA będzie kontynuować inwestycje związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. W III kwartale br. rozpocznie się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą do obsługi frachtu w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C. Na początku II kwartału br. zakończą się pracę nad wielowariantową koncepcją przebudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego B. Na podstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy, a następnie rozpocznie się przygotowanie projektu budowlanego. Trwają także prace koncepcyjne związane z zadaniem przebudowy fragmentu drogi 913 wraz z układem dróg wewnętrznych Katowice Airport. Dokument będzie gotowy w II kwartale br. W I półroczu 2017 roku rozpoczną się prace nad koncepcją związaną z realizacją kolejnego ważnego projektu tj. budowy bazy paliw. Ponadto inwestycje na terenie portu realizować będą partnerzy GTL SA. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu br. powinna rozpocząć budowę nowej wieży kontroli lotniska. Z kolei w drugim półroczu 2017 r. Chopin Airport Development prawdopodobnie rozpocznie budowę trzygwiazdkowego Hotelu sieci Moxy (marka należąca do Mariotta).
Z optymizmem w przyszłość
GTL prognozuje, że w 2017 r. na pyrzowickim lotnisku zostanie obsłużonych od 3,5 mln do 3,6 mln pasażerów w ruchu całkowitym. Wzrostowi ruchu sprzyjać będzie rozwój bazy linii lotniczej Wizz Air. W marcu 2017 do pyrzowickiej bazy przewoźnika dołączy szósty 180-miejscowy Airbus A320. Jednocześnie przewoźnik uruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia), które ruszą już 10 marca 2017 r., Katanię, której uruchomienie zaplanowano na 11 marca br. i Lizbonę, która wystartuje 12 marca br. W 2017 roku w Katowice Airport zadebiutuje także nowy przewoźnik regularny. We wtorek 9 maja br. holenderska, niskokosztowa linia lotnicza Transavia rozpocznie loty z Pyrzowic do Amsterdamu. Trasa obsługiwana będzie trzy razy w tygodniu we wtorki, czwartki i niedziele. W szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanych będzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych.
- Optymistycznie patrzymy na rok 2017. Prognozujemy większy niż w 2016 r. wzrost ruchu regularnego i czarterowego. Cieszy nas rozwój bazy Wizz Air ale nadal będziemy starali się przekonać tego oraz innych przewoźników do uruchomienia nowych tras. Kilka połączeń z naszej krótkiej listy zostało już uruchomionych w 2016 r., jednak ciągle w naszej siatce brakuje takich tras jak chociażby: Turyn, Madryt czy Monachium. Kontynuować będziemy starania o ich otwarcie. Nie ustawać będziemy także w realizacji programu inwestycyjnego. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest dla nas modernizacja i generalny remont terminalu pasażerskiego B. Obiekt bez dwóch zdań potrzebuje mocnego liftingu. Chcemy się do tej inwestycji dobrze przygotować dlatego, że zależy nam nie tylko na podniesieniu standardu obiektu ale także zwiększeniu jego przepustowości. Mam także nadzieję, że nadal w dobrym tempie będą trwały prace związane z projektem rewitalizacji szlaku kolejowego nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. To jedna z ważnych, zewnętrznych inwestycji, dla dalszego rozwoju Katowice Airport – powiedział prezes Tomasik.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.