PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 grudnia 2016 10:31 Polska Agencja Prasowa 1,667 odsłon

Prognozy: czeka nas rozwój platform cyfrowych

W 2016 roku właściciele największych platform: Apple, Alphabet (dawniej Google), Microsoft, Amazon, Facebook przez kilkanaście tygodni zajmowali pięć czołowych miejsc na liście firm o największej kapitalizacji
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

W 2017 roku czeka nas rozwój platform cyfrowych, upowszechnienie programów użytkowych i przenoszenie rynku do internetu - powiedział PAP dyrektor ds. transformacji cyfrowej firmy doradczej PwC Michał Kreczmar.

- Nadchodzący rok upłynie pod znakiem stopniowego odchodzenia od instalacji przez konsumentów nowych aplikacji w urządzeniach mobilnych a przenoszenia aktywności na platformy cyfrowe działające niezależnie od urządzeń. Platformy te oraz ich operatorzy będą mieli coraz większy udział w rynku sprzedaży i usług dóbr cyfrowych oraz analogowych. W 2016 roku właściciele największych platform: Apple, Alphabet (dawniej Google), Microsoft, Amazon, Facebook przez kilkanaście tygodni zajmowali pięć czołowych miejsc na liście firm o największej kapitalizacji. Ich wpływ na kształt tej branży będzie coraz bardziej znaczący - mówi PAP Michał Kreczmar.

Dyrektor ds. transformacji cyfrowej PwC ocenia, że dużą szansą dla tradycyjnych gałęzi przemysłu będzie wzbogacanie oferowanych produktów i usług o szereg ulepszeń cyfrowych, poprawiających ich skuteczność i dostosowujących je do potrzeb firm. Nawet stare linie produkcyjne, systemy magazynowe czy logistyczne uzyskują zupełnie nowe możliwości, dzięki wykorzystaniu sensorów oraz analityce danych z nich zebranych (tzw. industrial internet of things). Analizując np. dane bieżące i historyczne będzie można z większą skutecznością prognozować czy i kiedy nastąpią usterki, kiedy powinniśmy wymienić zużyte części, czy i jak możemy zwiększać efektywność procesów produkcyjnych.

Michał Kreczmar tłumaczy, że coraz mniejsza liczba użytkowników instalująca aplikacje na smartfonach to tendencja ogólnoświatową. - W USA rynek nowych aplikacji poza grami praktycznie już przestał się rozwijać. W Polsce ten obszar też się wkrótce zablokuje - ocenia. Jego zdaniem już teraz używamy tylko tych programów, które są nam potrzebne na co dzień oraz które realizują powtarzalne istotne dla nas funkcje. W naszych smartfonach czy tabletach nie będzie miejsca na specjalne aplikacje poszczególnych instytucji. "Nikt nie będzie ich ściągał tylko po to, by użyć raz w roku - np. w celu ubezpieczenia auta".

Czeka nas zatem era przenośnych urządzeń pracujących stale w sieci podłączonych do platform online. Zdaniem Michała Kreczmara otwiera to drogę do załatwiania interesów, kupowania biletów czy składania zmówień na towary w sieci za pośrednictwem globalnych platform internetowych, takich jak platformy społecznościowe, handlowe czy komunikacyjne (czaty).

- Twórcy platform, takich jak Facebook umożliwiają niezależnym firmom nie tylko pozyskiwanie klientów za pośrednictwem reklamy emitowanej na łamach swych cyfrowych posiadłości, ale też realizację sprzedaży produktów i usług, płatności, a nawet obsługi klienta i wsparcia posprzedażowego. Wszystko w ramach jednego systemu online, bez potrzeby opuszczania go. Tradycyjne firmy pragnące zaistnieć w cyfrowej rzeczywistości będą musiały coraz lepiej adaptować się do tego typu platformizacji - mówi Michał Kreczmar.

Wraz z umasowieniem się platform cyfrowych do Polski wyraźniej niż dotychczas zawita konsumeryzacja narzędzi teleinformatycznych - znacznie lepsze niż dotąd ich dostosowanie do potrzeb zwykłego odbiorcy. Ekspert przekonuje, że globalny rynek i spadek kosztów produkcji sprzyjają upowszechnianiu cyfrowych rozwiązań, dostępnych niedawno tylko dla bogatych firm. Do niedawna wiele aplikacji, ułatwiających usługi i handel, stosowano tylko między firmami. Obecnie coraz częściej występują one między biznesem i konsumentem. Dzięki ich lokalizacji w chmurze oraz znacznie większej dostępności w lepszy sposób służą obywatelom. - W Polsce takie zjawisko widać na linii rząd - obywatel. Za pośrednictwem Internetu można załatwić coraz więcej spraw - od meldunku, złożenia wniosku o paszport, czy zaproszenie cudzoziemca, po zgłoszenie do programu 500+ - powiedział ekspert PwC.

Michał Kreczmar zwraca uwagę, że od 3 - 4 lat w większości krajów rozwiniętych, również w Polsce, mamy do czynienia ze stagnacją rynku takich usług. Obywateli można podzielić na korzystających i niekorzystających w tym celu z internetu. W naszym kraju w sieci jest aktywne 76 proc. konsumentów. - Wciąż jednak jest spora grupa tych, którzy tego nie robią. Twierdzą, że internet nie jest im potrzebny. Zdaniem ekspertów tylko oferta bardziej zhumanizowana, spełniająca prawdziwe codzienne potrzeby odbiorcy, tańsza i łatwiej dostępna przekona ich, że warto sięgnąć po smartfon albo komputer - wyjaśnia rozmówca PAP.

Dyrektor ds. transformacji cyfrowej PwC przewiduje, że w 2017 roku nastąpi w Polsce kolejny etap transformacji rynku mediów, handlu i usług oraz dalsze przenoszenie go do internetu. - Platformy zawłaszczają coraz więcej naszej aktywności. Kto pomyślał 6-7 lat temu, że Facebook zastąpi gazety, telewizję, czy obsługę klienta. Dla przykładu - KLM ma gigantyczny zespół obsługujący odbiorców przez kanały mediów społecznościowych. Jeśli spóźni mi się samolot, to nie dzwonię do nich tylko piszę na czacie lub Facebooku - mówi Michał Kreczmar. Dodaje, że tylko w ubiegłym roku KLM zarobił dzięki obsłudze klienta na platformach społecznościowych 25 milionów dolarów.

Zdaniem eksperta nasz kraj będzie podążał śladem państw wysoko rozwiniętych, w których cyfryzacja po mediach, rozrywce, sprzedaży i reklamie obejmie kolejne dziedziny: kompleks przemysłowy i logistyczny. Poważni gracze tradycyjnego biznesu będą dążyli do przejęcia firm internetowych. Biznes tradycyjny albo sam zbuduje cyfrowe platformy kontaktu z klientem czy partnerami biznesowymi, albo będzie przejmował firmy, które rozumieją mechanikę cyfrowego rynku. - Firmy nie mają alternatywy. Albo się przystosują do cyfryzacji, albo upadną, bo zostaną wypchnięte z rynku - mówi Michał Kreczmar.

Zamiast spodziewanej i zapowiadanej sztucznej inteligencji rodem z filmów science-fiction będziemy mieli do czynienia ze stopniowym unowocześnianiem dotychczasowych urządzeń i technologii w oparciu o analizę dużych zbiorów danych tak, by dzięki cyfryzacji były coraz skuteczniejsze i coraz łatwiejsze w użyciu.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KACNP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,493 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]