Umowę na 290 mln zł dofinansowania budowy rybnickiego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna podpisali we wtorek (21 grudnia) przedstawiciele miasta i urzędu marszałkowskiego. To największy projekt dotyczący dróg wojewódzkich w RPO Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Koszt całego przedsięwzięcia związanego z obecnym, głównym etapem budowy tej trasy w Rybniku oszacowano na 433,7 mln zł (ok. 83 mln zł z tej kwoty to planowane odszkodowania). Przy wkładzie Rybnika na poziomie 134 mln zł (w całości z EBI) jego władze uzyskały 290 mln zł dofinansowania z puli środków na drogi wojewódzkie w obecnym śląskim RPO.
Umowę na dofinansowanie arterii, która wygodnie skomunikuje miasto z przebiegającą u jego granic (na terenie Żor) autostradą A1, podpisali we wtorek marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa i prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
- Rybnik obraca się w kierunku autostrady i zbliża do aglomeracji katowickiej. Stajemy się jednym, coraz bardziej zwartym organizmem. Gratuluję Rybnikowi możliwości realizacji tej inwestycji, a przede wszystkim dobrze i na czas przygotowanego projektu, czego efektem jest najwyższa dotacja unijna przyznana w ramach RPO - mówił Saługa.
- Budowa przebiegającego przez Rybnik odcinka drogi Racibórz-Pszczyna to skok cywilizacyjny dla naszego miasta. Ta droga to łącznik z aglomeracją ostrawską i katowicką, który umożliwi szybkie połączenie miasta z całym regionem. To również szansa dla rozwoju biznesu, a w efekcie stworzenie nowych miejsc pracy i poprawa komfortu życia - kwestie dla Rybnika priorytetowe - ocenił Kuczera.
W dofinansowanym teraz pierwszym etapie budowy trasy w Rybniku powstać ma liczący ponad 10 km bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej (dalej przyszła droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być już jednojezdniowa). Na całym tym odcinku powstać ma pięć węzłów.
Według wtorkowej informacji urzędu miasta rozpoczęcie budowy planowane jest wiosną 2017 r.; realizacja inwestycji powinna się zakończyć w 2019 r. Przetarg na wykonawcę drogi miasto rozpoczęło w pierwszej połowie października br.
Wkład własny Rybnika do tej inwestycji ma zapewnić część sięgającego 267 mln zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Środki z EBI mają trafić, obok budowy odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna, m.in. na równoczesną budowę tzw. drogi śródmiejskiej. Ma ona stać się alternatywnym dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej połączeniem projektowanej arterii ze ścisłym centrum miasta.
Według wcześniejszej zapowiedzi rybnickiego samorządu środki z EBI mają zapewnić wkład własny do programu inwestycyjnego Rybnika - współfinansowanych środkami zewnętrznymi projektów dotyczących: dróg, transportu publicznego, budownictwa mieszkalnego, edukacji, kultury, sportu, środowiska, efektywności energetycznej, rewitalizacji przestrzeni miejskich i zarządzania zasobami miejskimi.
Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.