Zakończył się trzeci i ostatni etap rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Balice. Dzięki inwestycji wartej 415 mln zł brutto port zwiększył swoją przepustowość, bezpieczeństwo i standard świadczonych usług.
Jak podkreślił w poniedziałek (19 grudnia) minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, inwestycja została zakończona, mimo ponad 600 dni opóźnienia, dzięki temu będzie można rozliczyć środki unijne przyznane na ten cel.
- Dziś Kraków i Małopolska już nie odstaje od Trójmiasta, Rzeszowa i każdego innego miasta w Polsce, które szczycą się nowoczesnym portem lotniczym - ocenił Adamczyk. Według niego potencjał krakowskiego lotniska predestynuje je do uzyskania pozycji jednego z najważniejszych portów Europy środkowej.
- Do tego potrzebne są dalsze inwestycje w infrastrukturę. Jestem przekonany, że zostaną one zrealizowane w maksymalnie krótkim czasie - dodał. Chodzi przede wszystkim o budowę nowej drogi startowej o długości 2,8 tys. m. Według zapowiedzi zarządu lotniska powinna ona być gotowa w 2021 r.
W ramach trzeciego i ostatniego etapu inwestycji wykonano modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstało tam kolejnych 18 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, pięć poczekalni odlotowych oraz terminal VIP. Powiększyła się również strefa handlowa lotniska - powstały nowe punkty komercyjne i usługowe.
Jak przypomniał prezes Kraków Airport Radosław Włoszek, przebudowa i rozbudowa terminalu, współfinansowana ze środków unijnych trwała od kwietnia 2013 r. Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Astaldi SpA.
W pierwszym etapie, zakończonym jesienią 2015 r., została wybudowana nowa część terminalu, w której znalazły się: sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących, wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej. Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, gwarantującą większą przepustowość, 11 poczekalni odlotowych (gate) dla kierunków Schengen i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefę komercyjną i salony Business Lounge.
Rok później, w lipcu 2016 roku - tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży - oddano drugi etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu. Powstały tam nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. Oddany wówczas fragment terminalu to także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, trzy dodatkowe poczekalnie odlotowe oraz kolejna karuzela w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym restaurację oraz salon Business Lounge Schengen z widokiem na płytę.
Rozbudowa terminalu była finansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa wyniósł 415 mln zł brutto.
Po rozbudowie terminal krakowskiego lotniska jest cztery razy większy niż przed rozbudową i liczy 55 tys m. kw. powierzchni. Posiada trzy wieże przyrękawowe, trzy rękawy, z możliwością zainstalowania dodatkowych dwóch. Dzięki rozbudowie przepustowość portu wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z wcześniejszych 3,5 mln.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.