Samorządy będą mogły przekazywać pieniądze na realizację inwestycji przy drogach krajowych np. ścieżek rowerowych czy chodników - zakłada uchwalona w czwartek (15 grudnia) jednogłośnie przez Sejm nowelizacja ustawy o drogach publicznych.
Jak wskazał podczas posiedzenia sejmowej komisji wiceminister infrastruktury i budownictwa ds. transportu drogowego Jerzy Szmit, nowelizacja eliminuje wątpliwości w co do możliwości współpracy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego (JST) a m.in. Skarbem Państwa w zakresie finansowania inwestycji drogowych.
Zmiany te - według autorów nowelizacji - spełniają postulaty wielu samorządów, które w trosce o bezpieczeństwo swoich mieszkańców i ich potrzeby komunikacyjne pragną przeznaczyć środki finansowe na inicjowanie realizacji zadań np. budowy chodników, ścieżek rowerowych przy drogach np. krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Ponadto - zaznaczają autorzy zmian - stwarzają ministrowi właściwemu ds. transportu drogowego możliwość wydawania, rozpowszechniania lub rekomendowania wzorców i standardów dot. przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony tych dróg w formie opracowań, które są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Pierwszy postulat - jak mówił wiceszef MIB - był wielokrotnie poruszany przez samorządy. - Takie działania były już podejmowane w przeszłości. Samorządy współfinansowały budowę, czy rozbudowę dróg w tych miejscach, gdzie (były połączone - PAP) przez szczególny interes - mówił Szmit. Tłumaczył, że takie działanie samorządów jest związane ze zbyt długim czasem oczekiwania na podejmowane przez GDDKiA decyzje ws. budowy, w sytuacjach gdy budowa czy rozbudowa drogi wiązała się z przyciąganiem inwestorów i stwarzaniem możliwości inwestycyjnych dla JST.
- Takie działania były podejmowane, ale niestety czasami spotykały się z negatywną oceną regionalnych izb obrachunkowych, które kwestionowały te wydatki twierdząc, że samorządy nie inwestują w swój majątek - wskazał wiceminister.
Drugą zmianę Szmit ocenił jako "konieczność, która może spowodować bardzo korzystne rezultaty". - Wielokrotnie mówiliśmy o potrzebie racjonalnego ograniczenia kosztów dróg - wskazał. Standaryzacja i stworzenie norm - jak mówił - jest jedną z metod prowadzącą do ograniczenia kosztów budowy.
W środę Sejmie Szmit mówił, że "jeżeli chodzi o współfinansowanie inwestycji drogowych na drogach krajowych (), będzie to wykonywane wraz z samorządami wyłącznie dobrowolnie". Wiceminister przypomniał także, że w tym roku szef MIB, minister Andrzej Adamczyk powołał Radę Ekspertów ds. optymalizacji inwestycji drogowych.
W skład Rady Ekspertów wchodzi 28 przedstawicieli zarządców dróg publicznych, branży drogowej oraz strony społecznej, powoływanych przez ministra właściwego do spraw transportu.
Zadaniem Rady jest wykorzystanie wiedzy i wieloletniego doświadczenia w branży drogowej do opracowania kilku wzorców aktów, które regulują proces inwestowania w Polsce. Obecnie - jak wskazał Szmit - takim aktem jest wzór umowy na duże inwestycje drogowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.