REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 października 2016 20:30 1.9 tys. odsłon

Częstochowa: otwarto stację tankowania gazu CNG

Stacja dostępna na razie do użytku wewnętrznego MPK docelowo -po uzyskaniu pozwoleń - ma służyć też klientom indywidualnym
fot: czestochowa.pl

Stację tankowania gazem CNG otwarto w zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. Będą z niej korzystały autobusy gazowo-elektryczne MPK pozyskane dzięki programowi "Gazela"; docelowo stacja ma być otwarta dla wszystkich pojazdów na to paliwo.

Jak zaznaczyło we wtorek (25 października) biuro prasowe częstochowskiego magistratu, tamtejszy samorząd sukcesywnie inwestuje nie tylko w tabor MPK, ale i w infrastrukturę tej spółki. W ostatnich latach powstały m.in. nowa hala tramwajowa i autobusowa, teraz na terenie zajezdni MPK otwarto stację tankowania gazem CNG. Służy już ona miejskim autobusom hybrydowym, a wkrótce ma być też dostępna dla mieszkańców wykorzystujących do zasilania swoich pojazdów ten rodzaj gazu.

Inwestycja to efekt umowy MPK i Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa z Zabrza. Firma ta będzie dostarczać gaz CNG do Częstochowy przez 10 lat (przez ten okres będzie to ok. 16 mln m sześc.). Razem z budową stacji oznacza to koszt 52 mln zł.

Stacja dostępna na razie do użytku wewnętrznego MPK docelowo (po uzyskaniu pozwoleń) ma służyć też klientom indywidualnym. Instalacja, która zastąpiła tymczasowe stanowisko tankowania częstochowskich hybryd, składa się m.in z 10 stanowisk z dystrybutorami (dwa do wolnego i osiem do szybkiego tankowania), dwóch dużych sprężarek oraz magazynu na 60 butli (po 150 litrów każda).

Budowa w Częstochowie pierwszej stacji tankowania CNG to następstwo pozyskania w ub. roku przez tamtejszego przewoźnika 40 nowych autobusów miejskich o napędzie gazowo-elektrycznym. Tego rodzaju napęd hybrydowy nie był wcześniej stosowany w Polsce - obok Częstochowy 10 takich autobusów trafiło jeszcze na ulice Gdyni.

Oba te miasta zdobyły dofinansowanie na zakup pojazdów w programie "Gazela" koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z programu z pulą 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o hybrydowym napędzie, Częstochowa otrzymała blisko 65,95 mln zł - płacąc za zamawiane pojazdy 65,85 mln zł.

Miasto zamówiło z końcem 2014 r. 25 gazowych hybryd jednoczłonowych i 15 przegubowych. Jedynym oferentem i ostatecznym dostawcą był producent wozów marki Solbus. Teraz Częstochowa poinformowała natomiast o rozstrzygnięciu dofinansowanego ze środków europejskich przetargu na dostawę 40 kolejnych nowych autobusów, tym razem o napędzie klasycznym.

W tym postępowaniu zwyciężył producent solarisów, z ofertą opiewającą 37,1 mln zł netto. Autobusy powinny dotrzeć do Częstochowy pod koniec marca 2017 r. Kwota wsparcia tego zakupu z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, przyznana z wykorzystaniem narzędzia ZIT, ma przekroczyć 30 mln zł.

Miasto przymierza się do kolejnych inwestycji realizowanych m.in. ze środków unijnych i własnych. Planuje m.in. zmodernizować starszą część linii tramwajowej, kupić nowe tramwaje i zbudować centra przesiadkowe. Aby zrealizować te projekty optymalnie i zgodnie z preferencjami mieszkańców, zamówiło w firmie STAR ITS analizę transportową.

Z przekazanych informacji nt. wniosków z analizy wynikają m.in. potrzeba urealnienia rozkładów jazdy autobusów i tramwajów, uatrakcyjnienie transportu zbiorowego i lepsze dostosowanie go do potrzeb - pod kątem tras i częstotliwości kursowania, a także powtórne skalkulowanie polityki biletowej i stworzenie narzędzi informowania np. o awariach.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • EDYXC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]