Rybnik jest jest jednym z miast najbardziej odczuwających skutki niskiej emisji. Nic dziwnego, że to tu ogłoszono kampanię edukacyjno-informacyjną "Gmina z (dobrą) energią". Ma promować działania na rzecz ograniczania niskiej emisji oraz oraz efektywność energetyczną.
Uczestnikami programu będzie 28 gmin subregionu zachodniego województwa śląskiego. Koszt całej kampanii to prawie 410 tys. zł, z czego ponad 200 tys. to dotacja Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Projekt będzie realizowany do maja 2018 roku, obejmując dwa sezony grzewcze.
- By system ochrony powietrza był skuteczny, musi opierać się na trzech filarach: ekonomicznym, edukacyjnym i prawnym. Program "Gmina z (dobrą) energią!" realizuje komponent edukacyjny, zakłada informowanie i nauczanie na wszystkich poziomach i dla wszystkich grup odbiorców. Ze strony Urzędu Marszałkowskiego wraz z WFOŚiGW w Katowicach wspieramy finansowo wymianę pieców na ekologiczne. Niedomaga nadal system prawny, który musi być stanowiony na szczeblu centralnym, tak by skutecznie wprowadzać standardy ekologiczne i móc je egzekwować - mówił w czwartek (6 października) w Rybniku marszałek śląski Wojciech Saługa prezentując założenia kampanii.
Będzie ona realizowana w trzech fazach:
• działań świadomościowych w okresie grzewczym,
• zapobiegania i promocji rozwiązań technologiczno-inwestycyjnych w okresie inwestycyjnym,
• utrwalania przekazu.
Działania edukacyjne zostaną dostosowane do poszczególnych odbiorców: dla dzieci i młodzieży przygotowane zostaną warsztaty, konkursy i akcje społeczne prowadzone za pomocą mediów społecznościowych czy mobilnych aplikacji; dla osób dorosłych, organizacji pozarządowych, radnych samorządów i przedstawicieli instytucji miejskich opracowany zostanie m.in. kalkulator efektywności i poradnik inwestora. Przygotowane zostaną, wraz z nauczycielami, scenariusze lekcji i broszury dydaktyczne, które będzie można wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Osoby szczególnie zainteresowane tematem będą także mogły skorzystać z wydawnictw merytorycznych oraz wziąć udział w seminariach i konferencjach.
Kampania będzie promowana poprzez spoty, bannery, portale społecznościowe oraz artykuły i audycje w mediach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.