W 2018 r. do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o długości do 400 m, dużo większe niż obecnie. Ma to umożliwić budowa nowej tzw. obrotnicy. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w tym roku. Niedługo mają być otwarte oferty firm zainteresowanych budową.
Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce). Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie i umożliwi przyjmowanie największych statków kontenerowych zawijających na Bałtyk.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller podał w środę ( dziennikarzom, że nowa obrotnica nr 2 o średnicy 480 m zostanie oddana do użytku na początku 2018 roku. Obecna ma średnicę 385 metrów. Koszt przebudowy szacowany jest na około 110 mln zł netto. Do rozbudowy urządzenia niezbędny był zakup nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej. W ramach projektu planuje się m.in. wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.
- Nie ukrywam, że obrotnica jest naszym oczkiem w głowie (...) do realizacji projektu dopingują nas też władze dwóch działających w porcie terminali kontenerowych.
Spółka podkreśla, że realizacja obrotnicy jest strategicznym przedsięwzięciem, które jest warunkiem niezbędnym dla pozostania portu w Gdyni w ścisłej czołówce kontenerowych portów Morza Bałtyckiego. Projekt zgłoszony został do dofinansowania unijnego z programu POIiŚ 2014-2020.
Dyrektor ds. infrastruktury ZMPG, Leszek Jurczyk podał dziennikarzom, że w poniedziałek będą otwarte oferty cenowe pięciu firm, które wcześniej wyraziły zainteresowanie budową obrotnicy. Budowa powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku, po kilku latach starań. Zaznaczył, że planuje się, żeby jeszcze przed oddaniem do użytku większej obrotnicy w 2018 r. w trakcie realizacji inwestycji umożliwić wpłynięcie do portu większych jednostek. Wyjaśnił, że chodzi o przygotowanie tymczasowego akwenu umożliwiającego obrót większych statków.
W latach 2018-2020 w porcie planowane jest poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do 16 m, poszerzenie wejścia wewnętrznego portu do ok. 140 m i przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG-a SA).
Realizacja projektu za ok. 660 mln zł brutto pozwoli na bezpieczne zawijanie do portu nawet największych statków, o zanurzeniu do 15 metrów.
Także nabrzeża będą dostosowane do obsługi dużych statków. Jednocześnie ZMPG planuje budowę nowych magazynów oraz rozbudowę terminala intermodalnego.
Aktualna Strategia rozwoju Portu Gdynia zakłada, że w roku 2027 zdolność przeładunkowa portu wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.