Kosztem ok. 84 mln zł do 2020 r. samorząd Tychów zamierza wdrożyć inteligentny system zarządzania i sterowania ruchem ( ITS). To kompleksowe rozwiązanie, w ramach którego przebudowane będzie blisko 40 skrzyżowań, ma usprawnić komunikację i poprawić bezpieczeństwo.
We wtorek (20 września) władze miasta poinformowały, że decyzją zarządu woj. śląskiego tyski projekt otrzyma 60 mln zł unijnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.
- Rozpoczynamy przygotowania do ogłoszenia przetargu na realizację tego projektu, tak by w 2020 roku inteligentny system zarządzania i sterowania ruchem w Tychach był gotowy - zapowiedział we wtorek prezydent miasta Andrzej Dziuba, wskazując, iż system ITS jest jednym z największych projektów jakie w najbliższych latach zostaną zrealizowane w Tychach.
- Prace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia. Zanim zapadła decyzja o jego ostatecznym kształcie, w konsultacjach mogli oni wyrazić swoją opinię - przypomniał prezydent.
Wśród najistotniejszych możliwości tyskiego systemu jest m.in. zapewnienie priorytetu w ruchu dla autobusów i trolejbusów czy takie sterowanie sygnalizacją świetlną, by kierowcy nie musieli stać na czerwonym świetle, gdy na ulicach nie ma ruchu. Inne ważne funkcje ITS to np. ważenie ciężarówek w trakcie jazdy czy pomiar prędkości aut.
Szeroko zakrojony projekt obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania informatyczne, ale także całkowitą przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście. W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynnie, oszczędzając czas i paliwo - przekonują pomysłodawcy wdrożenia systemu.
Tzw. inteligentne sterowanie zapobiega np. sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło. System sam analizuje dane i włącza zielone światło. Potrafi też zapewnić zielone światło autobusom i trolejbusom na wybranych skrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, że pojazdom grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy.
- Inteligentny system sterowania ruchem usprawni komunikację miejską i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system będzie mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną - wyjaśnił Arkadiusz Pastuszka z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach oddanego do użytku w ubiegłym roku nowego tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer; gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.
W ramach systemu na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki doraźnie informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.