Do drugiej połowy września mają potrwać prace przy pogłębianiu odcinka toru podejściowego do Świnoujścia i części toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Do świnoujskiego portu będą mogły wpływać statki o maksymalnym zanurzeniu do 13,5 metra. Koszt prac to ok. 10,5 mln zł.
Roboty pogłębiarskie prowadzone są na kilometrowym odcinku toru podejściowego do portu w Świnoujściu i liczącym trzy kilometry fragmencie toru wodnego Świnoujście - Szczecin przy wejściu do świnoujskiego portu - poinformował w środę (20 lipca) na swoich stronach internetowych Urząd Morski w Szczecinie.
Przebudowa dwóch odcinków ma zakończyć się w drugiej połowie września br. Dzięki pracom na dwóch odcinkach uzyskana zostanie głębokość 14,5 metra. To z kolei umożliwi przyjęcie w świnoujskim porcie statków o maksymalnym zanurzeniu do 13,5 metra. Obecnie port może przyjmować jednostki o maksymalnym zanurzeniu do 13,2 metra.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska, które jest jego liderem, a także Hegemann GmbH z Niemiec oraz Rohde Nielsen A/S z Danii. Koszt prac czerpalnych to ok. 10,5 mln zł.
- Pogłębianie toru wodnego w Świnoujściu umożliwi przyjęcia większych statków, którymi coraz częściej transportowane są ładunki, a co za tym idzie jego rozwój - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Żeby duże jednostki mogły być obsłużone w Świnoujściu niezbędna jest jeszcze modernizacja trzech tamtejszych nabrzeży, która leży w gestii zarządu portów. Jak powiedziała PAP Aneta Szreder-Piernicka z zarządu portów, dla tej inwestycji zarząd przystępuje do przygotowania dokumentacji przedprojektowej.
Szczeciński urząd morski przygotowuje także pogłębienie do 12,5 metra toru wodnego Świnoujście-Szczecin na długości 62 kilometrów. Gotowe już są m.in.: studium wykonalności, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i matematyczny model toru wodnego - powiedziała PAP Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie.
- Pod koniec czerwca podpisaliśmy preumowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na realizację inwestycji, jednak należy pamiętać, że jest ona uzależniona od wdrożenia przez Polskę Ramowej Dyrektywy Wodnej UE - dodała Wieczorek.
Do końca br. ma także potrwać postępowanie środowiskowe dla inwestycji.
Jak powiedziała Wieczorek, w pierwszym kwartale 2017 r. urząd planuje ogłosić przetarg na wykonanie badania dna pod kątem występowania elementów metalowych m.in. pozostałości wojennych. Ogłoszenie przetargu na projekt i realizację robót budowlanych w trybie zaprojektuj i wybuduj planowane jest na przełom 2017 i 2018 r. Realizacja robót budowlanych ma przypaść na lata 2018-2022.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.