W środę (7 czerwca) w porcie lotniczym Katowice do użytku oddano przebudowany terminal pasażerski A. Do najstarszego funkcjonującego w Katowice Airport terminalu wrócą procedury związane z odlotami do krajów Non-Schengen.
Rozpoczęta w listopadzie ub. roku przebudowa terminalu A stała się możliwa po oddaniu w połowie ub. roku nowego budynku obsługi przylotów, czyli terminalu C. Zwolniona z tej funkcji powierzchnia terminalu A zwiększyła dotychczasową strefę odlotów w tym budynku. Przed rozpoczęciem robót do czasowej obsługi pasażerów Non-Schengen, która dotąd odbywała się w terminalu A, przystosowano część terminalu B.
Prace w terminalu A objęły powiększenie hali odlotów o dotychczasową strefę przylotów, a także o obszar na pierwszym piętrze, gdzie znajdowała się restauracja i tzw. mały taras widokowy. Po przebudowie powierzchnia odlotów w terminalu A wzrosła trzykrotnie. Zmieniło się miejsce kontroli bezpieczeństwa, zwiększono liczbę stanowisk.
Halę odlotów od ogólnodostępnej części obiektu oddzieliła szklana ściana. Powstały nowe punkty handlowo-gastronomiczne, sklepy wolnocłowe, na pierwszym piętrze uruchomiono restaurację, wzrosła liczba toalet. W budynku pojawiły się schody ruchome i winda panoramiczna. Terminal A kosztem 18,4 mln zł brutto wyremontowała i przebudowała firma Skanska.
W czasie przebudowy miejsca w terminalu A, które nie były objęte pracami remontowymi, czyli strefa handlowo-usługowo-gastronomiczna w części ogólnodostępnej na parterze oraz ambulatorium, funkcjonowały bez zmian. Władze lotniska na czas remontu wybrały miesiące jesienne i zimowe, kiedy ruch jest mniejszy. Można było przeprowadzić prace bez większych komplikacji dla pasażerów przed rozpoczęciem sezonu czarterowego.
To kolejna nowa lub odnowiona infrastruktura oddawana w ostatnim czasie na katowickim lotnisku. Pod koniec maja br. oficjalnie oddano tam budowany od grudnia 2014 r. nowy terminal cargo.
Obecnie na lotnisku nadal trwają inwestycje związane z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego lotniska do II kategorii operacji lotniczych.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wybiera wykonawcę budowy w Katowice Airport nowej wieży kontroli ruchu lotniczego; być może prace zaczną się jeszcze w br. Spółka Chopin Airport Development na podstawie umowy franczyzowej z Marriott International przygotowuje natomiast budowę hotelu pod marką Moxy.
Katowice Airport jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2015 r. odprawiono tam 3,07 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z lotniska po raz pierwszy obsłużą ponad 100 kierunków regularnych i czarterowych (w tym kilka nowości). Władze portu spodziewają się, że 2016 r. zamkną liczbą ok. 3,3 mln odprawionych pasażerów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.