Patriotyzm to też dbanie o wszechstronny rozwój polskiej gospodarki - przekonywał w środę (11 maja) w Warszawie wicepremier, szef Ministerstwa Rozwoju Mateusz Morawiecki podczas debaty o patriotyzmie gospodarczym.
Morawiecki podkreślał, że patriotyzm to "tworzenie takich warunków dla przedsiębiorców, by mogli jak najlepiej się rozwijać". Ocenił, że musi on być wspierany przez rząd i kojarzy mu się ze słowami "kochać Polskęˮ.
- Musimy kochać ojczyznę, ale ona musi się dać kochać przedsiębiorcom - zaznaczył.
Dla prezesa Asseco Poland Adama Górala patriotyzm gospodarczy to płacenie podatków w miejscu powstawania przychodów.
- Wtedy, kiedy mogę - jako Polak wybieram polski produkt, usługę - dodał.
- To, co jest dobre dla polskiej gospodarki, jest dobre dla PKO BP - mówił z kolei prezes tego banku Zbigniew Jagiełło. - Jesteśmy w stu procentach związani z polską gospodarką i pomyślnością Polaków - podkreślił.
Zdaniem wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina zadaniem państwa i rządu jest wspieranie w pierwszej kolejności narodowego kapitału. Według prezesa PKN Orlen Wojciecha Jasińskiego "bez patriotyzmu gospodarczego nie narodzą się liderzy, wielkie firmy gospodarcze, potrzebne w całym państwie".
- Silni liderzy inwestujący w rozwój, w nowoczesną gospodarkę są tylko tam, gdzie jest patriotyzm gospodarczy - przekonywał.
O tym, że patriotyzmu nie należy kojarzyć z protekcjonizmem, zaściankowością i naruszeniem zasad wolnego rynku, mówiła prezes GPW Małgorzata Zaleska.
- Patriotyzmu powinniśmy się uczyć od najmłodszych lat, zgodnie z zasadą "czym skorupka za młodu nasiąknieˮ. Powinny być stworzone specjalne programy edukacyjne, informacyjne, które będą pokazywały, że to co polskie jest równie dobre albo jeszcze lepsze niż to, co możemy spotkać za granicą - podkreśliła. - Być może na początku okresu transformacji zachłysnęliśmy się w pewnym sensie Zachodem, tym, co jest dostępne, jakiej jest jakości. Ale dzisiaj patriotyzm powinien się m.in. przejawiać tym, że jeżeli mamy dwa lub więcej produktów czy usług o porównywalnej jakości, to powinniśmy wybierać polską usługę lub produkt.
Wskazała, że patriotyzm powinien mieć wymiar międzynarodowy i lokalny.
- Trzeba wspierać lokalne przedsięwzięcia, wybierać produkty i usługi oferowane przez lokalnych przedsiębiorców (...), instytucje finansowe - podkreślała prezes GPW.
Prezes banku Citi Handlowy Sławomir Sikora wymienił kilka wymiarów patriotyzmu, który - jak podkreślił - realizuje jako menedżer. Wśród nich wskazał tworzenie miejsc pracy.
- W ciągu ostatnich trzech lat stworzyliśmy 1200 miejsc pracy, a przez ostatnie 9 lat blisko 4000. Uważam, że powinniśmy płacić podatki w gospodarce, w której tworzymy wartość dodaną dla klientów i inwestorów. Pomimo kryzysu finansowego od 2008 r. wpłaciliśmy do budżetu 1 mld 500 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.