Nowoczesny, wielozadaniowy statek do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego zbudowano w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu wypłynie on do Kanady i zostanie przekazany armatorowi. Obecnie trwają próby morskie.
Jak poinformowała w czwartek (14 kwietnia) Remontowa Shipbuilding, wielozadaniowy statek "Avalon sea" przeznaczony do obsługi platform wiertniczych w trudnych warunkach arktycznych (typu AHTS - do pracy przy instalacjach offshore i dostarczaniu zaopatrzenia - PAP) zamówiony został przez kanadyjskiego armatora Secunda Canada współpracującego z jednym z dotychczasowych norweskich klientów Remontowej Shipbuilding - Siem Offshore.
Obecnie na jednostce przeprowadzane są kompleksowe próby morskie, podczas których sprawdzone zostaną wszystkie parametry techniczne statku, przede wszystkim układ napędowy, automatyka oraz działanie wszystkich urządzeń i systemów. W próbach uczestniczyć ma łącznie ponad 100 specjalistów z Kanady, Norwegii i Polski. Prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, po zakończeniu prób morskich statek wyruszy w swój pierwszy rejs do Kanady, a następnie przekazany zostanie do eksploatacji w jednej z największych spółek paliwowych świata - ExxonMobil.
Statek ma być wykorzystywany do obsługi pól naftowych i gazowych offshore Hibernia i Hebron w rejonie Labradoru i Nowej Funlandii. Przeznaczony jest przede wszystkim do monitorowania i kontrolowania stanu zalodzenia, a w razie potrzeby również odpowiedniego korygowania kursu przemieszczających się gór lodowych chroniąc w ten sposób morskie instalacje wydobywcze przed ewentualną kolizją z "wędrującą" górą lodową. "Avalon sea" wykorzystywany będzie również do przewozu ładunków, asysty przy kotwieniu innych jednostek, pełnienia funkcji holownika ratowniczego, transportu personelu na platformy, likwidacji skutków rozlewów olejowych oraz ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji załóg.
Jak podała stocznia, standard zbudowanego statku odpowiada klasie lodowej 1C, umożliwiającej żeglugę w lodzie o grubości do 0,4 m. Z tego względu konstrukcja kadłuba została wzmocniona oraz zwiększono moc napędu. Jednostka wyposażona jest w monitor wodny, który rozbijać będzie pak lodowy wokół platform zapobiegając tworzeniu się zwartej pokrywy lodowej.
"Avalon sea" jest pierwszym zbudowanym w polskiej stoczni statkiem, mającym nietypowy kształt dziobu i całego kadłuba "Wave Piercing" opatentowany przez Rolls-Royce Marine. Taki kształt poprawia właściwości morskie statku, szczególnie podczas żeglugi na dużej fali. Jest to też pierwszy statek zamówiony przez kanadyjskiego armatora Secunda Canada w Polsce i pierwszym statkiem tego typu zbudowanym w polskiej stoczni na rynek północno-amerykański.
Remontowa Shipbuilding S.A podkreśla, że ma wieloletnie doświadczenie w budowie statków do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego typu AHTS i PSV. W ciągu ostatnich 15 lat w zakładzie zbudowano około 50 kompletnie wyposażonych statków tego typu.
Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA, która jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób.
Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie. Rocznie buduje ok. 10 w pełni wyposażonych statków różnego typu, co przekłada się na przychód ok. 1 mld złotych rocznie i ponad 1,5 tys. miejsc pracy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.