Kolejne inwestycje w infrastrukturę tramwajową zapowiadają w najbliższych latach władze wielu miast. Rozbudowę sieci zakładają m.in. Kraków, Olsztyn, Poznań, Toruń czy Warszawa. Remonty sporych odcinków linii przewidują m.in. Łódź i miasta konurbacji katowickiej.
O dotychczasowych inwestycjach i planach związanych ze środkami unijnymi na lata 2014-2020 mówili uczestnicy kończącej się w piątek (11 marca) w Katowicach branżowej konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej". Wiele miast w kraju ma już gotowe koncepcje inwestycji. Część przekuła już plany na zaawansowane projekty.
Jak mówił Andrzej Karwowski odpowiedzialny za tramwajowy projekt w Olsztynie, gdzie pod koniec ub. roku ruszyły trzy zupełnie nowe linie tramwajowe (część dużego projektu za 497 mln zł, w tym 350 mln zł z UE), planowana jest już kolejna trasa łącząca największe osiedla z fabryką opon. Obecnie sieć tramwajowa liczy 21 km pojedynczego toru.
- Prowadzimy konsultacje na rozbudowę linii - chcemy dołożyć następnych 10 km przed rokiem 2020 - powiedział Karwowski.
Prezes MPK w Częstochowie Roman Borczyk, gdzie 4,6 km nowej linii za 80 mln zł uzupełniło w 2012 r. wcześniejszą linię o długości 10 km, zapowiedział na kolejne lata remonty starej infrastruktury.
- 70 proc. tych naszych torów ma ponad 50 lat, 17 proc. ma ponad 45 lat, a 13 proc. ma 27 lat. W tej chwili próbujemy absorbować 38 mln euro - zasygnalizował Borczyk.
Prezes poznańskiego MPK Wojciech Tulibacki mówił m.in. o inwestycjach od oddania w 1997 r. Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Wśród kluczowych były m.in. tzw. Trasa Kórnicka przez most św. Rocha (ok. 2 km - koszt 55 mln zł, w tym ok. 50 proc. z UE), trasa na Franowo (za ok. 260 mln zł z czego 100 mln z UE - ok. 3,3 km) oraz przedłużenie PST do Dworca Zachodniego (ok. 2 km za ok. 125 mln zł, w tym ok. 55 mln zł z UE).
Teraz w tym rejonie przebudowywany jest węzeł przy Rondzie Kaponiera. Wśród kolejnych elementów, które "muszą być bezwzględnie zmodernizowane" Tulibacki wymienił linię na Jeżycach - od Ogrodów (obecnie) do Mostu Teatralnego (docelowo). Odnawiana ma być też trasa z połowy lat 80 ub. wieku przez tzw. Górny Taras Rataj - miasto stara się tu o środki unijne.
Najważniejszą dla Poznania nową inwestycją ma być tramwaj na Naramowice - drugi korytarz tramwajowy do północnej części miasta. Ważne ma być przedłużenie obecnej linii do Zawad do dworca Poznań Wschód. Planowana jest też modernizacja obszernych fragmentów sieci w centrum miasta - od Ronda Kaponiera po Stary Rynek.
W Łodzi w poprzednich latach największymi inwestycjami tramwajowymi była modernizacja w latach 2007-2008 trasy północ-południe z Helenówka do Chocianowic (Łódzki Tramwaj Regionalny) oraz modernizacja i przedłużenie w latach 2013-2015 trasy WZ Retkinia - Olechów (unijny projekt za ponad 742 mln zł, w tym 450 mln zł z UE). Na przecięciu tych tras średnicowych powstał dworzec przesiadkowy.
Ważną dla łódzkich tramwajów inwestycją jest trwająca budowa węzła multimodalnego przed dworcem Łódź Fabryczna. Tramwaje otrzymają tam m.in. czterotorowy przystanek na pierścieniu okalający tzw. Park Kolejowy wraz z układem torów łączących go z dotychczasową siecią - m.in. odcinkami w ul. Tramwajowej oraz w projektowanej ul. Nowowęglowej.
Jak zapowiedział Witold Talar z łódzkiego MPK, w następnym etapie tramwaj na ul. Nowowęglowej ma dotrzeć do ul. Kopcińskiego. Będzie to część planowanego w perspektywie lat 2016-2020 projektu zakładającego integrację transportu bezemisyjnego. Chodzi m.in. o modernizację szeregu odcinków sieci wokół tras ŁKR i WZ oraz budowę nowego torowiska w ul. Broniewskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.