Zwiedzanie tunelu pod centrum Gliwic, pokazy, przejazdy rowerzystów i rolkarzy oraz zawody sportowe wypełnią planowane na 19-20 marca dni otwarte tamtejszego miejskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Inwestycja będzie otwierana dla kierowców nocą z 20 na 21 marca.
Chodzi o budowany od wiosny 2013 r. liczący ponad 5 km fragment łączącej śląskie miasta trasy w centrum Gliwic. Ma on 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni) prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.
Na całej tej długości powstało kilkanaście powiązań z istniejącym układem drogowym. Jak przekazał we wtorek (8 marca) rzecznik gliwickiego magistratu Marek Jarzębowski, zanim nocą z 20 na 21 marca we wszystkich tych miejscach zdjęte będą dotychczasowe bariery i umieszczone zostanie docelowe oznakowanie, inwestycję przez weekend będą oglądali mieszkańcy.
W sobotnie popołudnie program dni otwartych DTŚ przewiduje piesze zwiedzanie tunelu (wraz z pokazami zdjęć i animacji prezentujących kolejne etapy inwestycji), pokazy służb ratowniczych, pokazy akrobacji motocyklowych oraz pokaz łączący efekty świetlne i choreografię taneczną. W niedzielę przed południem po DTŚ będą jeździć rowerzyści (11 km) i rolkarze (pętla wokół tunelu); na koniec, w południe, odbędą się zawody rowerowe oraz nordic walking.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami miasta daty otwarcia trasy i planowanych związanych z tym wydarzeń wiążą się z trwającym od połowy grudnia 2015 r. procesem odbiorów poszczególnych elementów inwestycji - dróg, wiaduktów, mostów i innych instalacji. Najwięcej prac z tym związanych dotyczy ponad półkilometrowego tunelu pod ścisłym centrum miasta. To jego odbiór miał uwarunkować ostateczne terminy.
Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.
Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).
Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w 2014 r. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.
Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PORR (po przejęciu przezeń Bilfinger Infrastructure) budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic. Do końca ub.r. prowadziło jeszcze rozliczenia - zakończony i rozliczony musiał zostać m.in. unijny projekt, dzięki któremu budowa otrzymała blisko 450 mln zł ze środków POIiŚ.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.