Tylko niewielka grupa polskich firm stale inwestuje w innowacje, badania i rozwój. Najczęściej decydują się na to firmy, które już wdrożyły podobne rozwiązania - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce".
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Bożena Lublińska-Kasprzak podała, że w latach 2010-2012 r. z 28 do 23 proc. spadła liczba polskich firm deklarujących, że w ciągu ostatnich trzech lat podnosiły wydatki na innowacje. Zjawisko to jednak dało się obserwować w całej Europie.
- W naszym przypadku, spadek ten jest o wiele bardziej bolesny, ponieważ mamy ciągle bardzo mało tych firm i ciągle musimy nadrabiać tę stratę - powiedziała w czwartek (23 kwietnia), podczas posiedzenia sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
Lublińska-Kasprzak dodała jednak, że mimo odnotowanego spadku liczby innowacyjnych firm, w tym samym okresie wzrosły ich jednostkowe nakłady na ten cel, z 800 tys. do 1 mln euro, co plasuje Polskę tylko nieco poniżej unijnej średniej (1,15 mln euro). Zdaniem autorów raportu "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce", świadczy to o ukształtowaniu się w Polsce małej, ale dynamicznej grupy firm, które stale podnoszą nakłady na inwestycje.
"Od kilku lat wyraźnie widać, że formuje się w Polsce niewielka grupa innowacyjnych firm, która stale zwiększa nakłady na działalność innowacyjną, w tym także na działalność badawczo-rozwojową. W tym mieści się jeszcze mniejsza grupa beneficjentów wsparcia publicznego, która osiąga ponadprzeciętne wyniki, jeśli chodzi o działalność innowacyjną na tle populacji przedsiębiorstw ogółem" - informuje raport PARP.
Lublińska-Kasprzak uważa także, że jak najwięcej pomocy publicznej powinno być skierowane do firm, które z innowacyjnymi rozwiązaniami nie miały dotąd styczności. Argumentowała to tym, że wsparcie takie może być motywujące, gdyż firmy, które otrzymały wsparcie w PARP, po zakończeniu finansowania ze środków publicznych dalej inwestowały w innowacje.
Badania pokazały ciekawe wyniki dotyczące mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających do 2 pracowników). 60 proc. takich firm zadeklarowało, że w ciągu ostatnich trzech lat inwestowało w innowacje.
- To bardzo dobry i zaskakujący wynik, ale musimy głębiej przyjrzeć się temu zjawisku - skomentowała prezes PARP. Dodała też, że 50 proc. przebadanych mikrofirm deklaruje chęć unowocześniania się w przyszłości.
"Obecnie nawet potoczna wiedza na temat rozwoju rynku startupowego, pozwala na uzasadnione przekonanie, że spora część innowacji rodzi się wśród najmniejszych podmiotów gospodarczych i również spora część nowych, niewielkich podmiotów jest zakładana w celach realizacji innowacyjnego pomysłu biznesowego" - czytamy w raporcie.
Mikroprzedsiębiorcy deklarowali również chęć zacieśniania współpracy z innowacyjnymi firmami i szkołami wyższymi.
- Widzą oni, że wyczerpali możliwości, jakie dawała tania siła robocza i żeby powiększać zyski muszą zacząć inwestować w kapitał ludzki - powiedziała Lublińska-Kasprzak.
Badania "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności" zostały przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1200 przedsiębiorstw, zatrudniających przynajmniej dwie osoby.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.