REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
23 kwietnia 2015 19:31 Polska Agencja Prasowa 1.8 tys. odsłon

Niewiele polskich firm stale inwestuje w innowacje

Prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak podała, że w latach 2010-2012 r. z 28 do 23 proc. spadła liczba polskich firm deklarujących, że w ciągu ostatnich trzech lat podnosiły wydatki na innowacje
fot: Andrzej Bęben/ARC

Tylko niewielka grupa polskich firm stale inwestuje w innowacje, badania i rozwój. Najczęściej decydują się na to firmy, które już wdrożyły podobne rozwiązania - wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce".

Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Bożena Lublińska-Kasprzak podała, że w latach 2010-2012 r. z 28 do 23 proc. spadła liczba polskich firm deklarujących, że w ciągu ostatnich trzech lat podnosiły wydatki na innowacje. Zjawisko to jednak dało się obserwować w całej Europie.

- W naszym przypadku, spadek ten jest o wiele bardziej bolesny, ponieważ mamy ciągle bardzo mało tych firm i ciągle musimy nadrabiać tę stratę - powiedziała w czwartek (23 kwietnia), podczas posiedzenia sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.

Lublińska-Kasprzak dodała jednak, że mimo odnotowanego spadku liczby innowacyjnych firm, w tym samym okresie wzrosły ich jednostkowe nakłady na ten cel, z 800 tys. do 1 mln euro, co plasuje Polskę tylko nieco poniżej unijnej średniej (1,15 mln euro). Zdaniem autorów raportu "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce", świadczy to o ukształtowaniu się w Polsce małej, ale dynamicznej grupy firm, które stale podnoszą nakłady na inwestycje.

"Od kilku lat wyraźnie widać, że formuje się w Polsce niewielka grupa innowacyjnych firm, która stale zwiększa nakłady na działalność innowacyjną, w tym także na działalność badawczo-rozwojową. W tym mieści się jeszcze mniejsza grupa beneficjentów wsparcia publicznego, która osiąga ponadprzeciętne wyniki, jeśli chodzi o działalność innowacyjną na tle populacji przedsiębiorstw ogółem" - informuje raport PARP.

Lublińska-Kasprzak uważa także, że jak najwięcej pomocy publicznej powinno być skierowane do firm, które z innowacyjnymi rozwiązaniami nie miały dotąd styczności. Argumentowała to tym, że wsparcie takie może być motywujące, gdyż firmy, które otrzymały wsparcie w PARP, po zakończeniu finansowania ze środków publicznych dalej inwestowały w innowacje.

Badania pokazały ciekawe wyniki dotyczące mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających do 2 pracowników). 60 proc. takich firm zadeklarowało, że w ciągu ostatnich trzech lat inwestowało w innowacje.

- To bardzo dobry i zaskakujący wynik, ale musimy głębiej przyjrzeć się temu zjawisku - skomentowała prezes PARP. Dodała też, że 50 proc. przebadanych mikrofirm deklaruje chęć unowocześniania się w przyszłości.

"Obecnie nawet potoczna wiedza na temat rozwoju rynku startupowego, pozwala na uzasadnione przekonanie, że spora część innowacji rodzi się wśród najmniejszych podmiotów gospodarczych i również spora część nowych, niewielkich podmiotów jest zakładana w celach realizacji innowacyjnego pomysłu biznesowego" - czytamy w raporcie.

Mikroprzedsiębiorcy deklarowali również chęć zacieśniania współpracy z innowacyjnymi firmami i szkołami wyższymi.

- Widzą oni, że wyczerpali możliwości, jakie dawała tania siła robocza i żeby powiększać zyski muszą zacząć inwestować w kapitał ludzki - powiedziała Lublińska-Kasprzak.

Badania "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności" zostały przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1200 przedsiębiorstw, zatrudniających przynajmniej dwie osoby.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • AXRKY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górników w kopalni będzie o połowę mniej. Dokąd trafią?
19 grudnia 2024
38.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]