26 kwietnia rozpocznie się sezon żeglugowy na liczącym ponad 41 km Kanale Gliwickim - podał we wtorek jego administrator. Do 31 października będzie można korzystać z kanału 7 dni w tygodniu w godz. od 6.00 do 22.00.
Kanał Gliwicki zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Łączy Gliwice z Kędzierzynem-Koźlem i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.
To droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m. Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m. Każda śluza ma dwie komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.
Cztery śluzy: w Łabędach, Dzierżnie, Rudzińcu i Kłodnicy przechodzą właśnie proces gruntownej modernizacji. Trwające prace remontowe nie uniemożliwiają jednak żeglugi.
- Pomaga w tym fakt, że wszystkie śluzy kanału są bliźniacze - mają takie same komory, w których odbywa się śluzowanie. Kiedy zatem prace modernizacyjne odbywają się w komorze północnej śluzy, barki i statki korzystają z komory południowej - wyjaśniła Linda Hofman, rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, który jest administratorem Kanału Gliwickiego.
- W tej chwili trwa również aktualizacja dokumentacji projektowej dla modernizacji śluz Sławęcice i Nowa Wieś. Za sprawą kompleksowych prac remontowych Kanał Gliwicki odzyska swój dawny blask - dodała.
W tym sezonie żeglugowym otwarta jest również zabytkowa śluza Koźle. Z końcem minionego roku zakończył się remont obiektu i teraz bezpiecznie mogą w to miejsce powrócić rejsy pasażerskie. Jak podkreśliła Linda Hofman, śluza w Koźlu cieszy się dużym zainteresowaniem turystów i jest atrakcją turystyczną regionu.
Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz Kanału Gliwickiego obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz i instalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomorowe, umożliwiające oszczędzanie wody. Projekt modernizacji Kanału Gliwickiego został dofinansowany przez Unię Europejską.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.