Grupa Lotos otrzymała pierwszy transport ropy z kopalni PGNiG w Lubiatowie ( woj. wielkopolskie). Po rurociągu Przyjaźń i terminalu w Porcie Północnym jest to trzecie źródło dostaw surowca do rafinerii w Gdańsku. W pierwszym transporcie dotarło 1,5 tys. ton ropy.
Jak poinformowała w środę (14 stycznia) Grupa Lotos, zgodnie z umową, miesięcznie do Gdańska ma docierać 25 tys. ton dobrej jakościowo, niskosiarkowej ropy, nadającej się do przerobu na benzyny i oleje napędowe. Kontrakt pomiędzy Grupą Lotos a PGNIiG został podpisany na pięć lat. Ropa jest dowożona do Gdańska cysternami kolejowymi a za dostawy odpowiada spółka Lotos Kolej.
Specjalnie do odbioru polskiej ropy powstał nowy terminal kolejowy. Spółka podaje, że terminal jest przystosowany do odbioru pół miliona ton ropy rocznie. Ropa naftowa z Lubiatowa jest ładowana do cystern kolejowych w terminalach kolejowych oddziału PGNiG w Zielonej Górze.
Wiceprezes Grupy Lotos, Marek Sokołowski ocenił, że "to niezwykle ważna umowa i ważna inwestycja".
- Po pierwsze prowadzi do większej dywersyfikacji dostaw, po drugie, ropa pochodzi z polskich źródeł, co jest dowodem na kolejny krok w rozwoju rodzimego przemysłu naftowego - tłumaczył.
W październiku 2014 roku wartość umowy z PGNiG Lotos szacował na 3,2 mld zł.
Uruchomiona w 2013 r. kopalnia LMG (Lubiatów-Międzychód-Grotów) wydobywa gaz i ropę. Wartość całej inwestycji wyniosła 1,7 mld zł. Udokumentowane zasoby wydobywalne ropy tego złoża wynoszą ok. 7,25 mln ton, a gazu ziemnego - ok. 7,3 mld m sześc. Inwestycja należy do najważniejszych i największych w historii inwestycji polskiego górnictwa ropy i gazu ziemnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
biorąc pod uwagę, że Polska zużywa rocznie 16mldm3 gazu, a tu zasoby są szacowane na 7,3mld m3 to niewiele, ale zawsze coś