Rosnące konkurencja i nasycenie rynku pracy w usługach dla biznesu w głównych aglomeracjach powinny sprzyjać powstawaniu miejsc pracy w tym sektorze w mniejszych ośrodkach - z zapleczem akademickim, dobrze skomunikowanym i rozpoznawalnym, jak Częstochowa.
To jeden z wniosków raportu "Częstochowa. Nowa lokalizacja na mapie usług biznesowych", który dla częstochowskiego magistratu przygotował ABSL (Association of Business Service Leaders - Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych). Chodzi m.in. o centra informatyczne, finansowo-księgowe, badawczo-rozwojowe, centra usług wspólnych czy telefoniczne biura obsługi klienta.
Według danych ABSL siódemka liderów usług dla biznesu w Polsce to (na podstawie wielkości zatrudnienia w branży) kolejno: Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Katowice wraz z otaczającą je aglomeracją oraz Poznań. Autorzy raportu wskazują m.in., że w związku z dynamicznym rozwojem sektora w największych aglomeracjach, rośnie tam konkurencja wśród pracodawców, rynek pracy stopniowo nasyca się.
- Z tego względu korzystnym rozwiązaniem dla wielu firm może okazać się dywersyfikacja miejsc prowadzenia działalności, na przykład poprzez utworzenie jednostki wspierającej lub oddziału firmy w innym, mniejszym mieście akademickim, dobrze skomunikowanym z głównym ośrodkiem. A to szansa dla Częstochowy" - wskazał autor raportu, analityk ABSL, Janusz Górecki.
Raport wskazuje m.in., że na atrakcyjność inwestycyjną w oczach firm z branży nowoczesnych usług dla biznesu wpływają wysoka rozpoznawalność Częstochowy, dobrze rozwinięte zaplecze akademickie, a także infrastrukturalne. Atutem jest położenie w pobliżu jednego z głównych ośrodków usług tego typu w Polsce - aglomeracji katowickiej.
Autorzy raportu podkreślają, że co roku częstochowski rynek pracy jest zasilany przez kadry o dużym potencjale rozwoju. W sześciu tamtejszych uczelniach w ub. roku akademickim kształciło się prawie 19 tys. osób, a w 2013 r. na rynek pracy trafiło blisko 6 tys. ich absolwentów. Uczelnie te kształcą m.in. na kierunkach przydatnych dla przyszłych pracowników branży: ekonomiczno-administracyjnych, informatycznych czy inżynieryjno-technicznych.
W mieście stopniowo rośnie też rynek nowoczesnych powierzchni biurowych, który obecnie obejmuje ok. 22,5 tys. m kw.
- Bliskość Katowic oraz rosnące zainteresowanie firm z sektora nowoczesnych usług biznesowych mniejszymi ośrodkami miejskimi powinny być sygnałem dla deweloperów. Nowe zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe w nietypowych do tej pory lokalizacjach będzie stymulować rozwój rynków biurowych w tych miastach - ocenił Mateusz Polkowski ze współpracującej z ABSL firmy JLL.
"Aktywność deweloperska w Częstochowie jest jeszcze ograniczona, aczkolwiek przewidujemy, że w najbliższym czasie sytuacja na rynku nieruchomości biurowych w mieście ulegnie pozytywnej zmianie" - dodał Polkowski.
Na razie jednym z atutów Częstochowy są zdecydowanie niższe koszty wynajmu powierzchni w porównaniu do większych ośrodków w Polsce. Mniejsza konkurencja wśród pracodawców wpływa też na obniżenie poziomu rotacji pracowników i budowanie trwalszych relacji między pracodawcą i pracownikiem.
W Częstochowie działają już centra usług takich firm, jak TRW Automotive, TeleConcept, Telbridge, czy Polcall. Centrum obsługi finansowej oraz centrum inżynieryjne TRW zatrudniają już łącznie ok. 540 osób i nadal rozwijają się. Władze miasta chciałyby przyciągnąć kolejnych pracodawców z tej branży.(PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.