W ostatnich latach coraz mocniej zaznacza się w zarządzaniu organizacją koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR), dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Nakładem Głównego Instytutu Górnictwa wydana została książka "Odpowiedzialna kopalnia. Społeczna odpowiedzialność biznesu w polskim górnictwie węgla kamiennego - studium socjologiczne" autorstwa Sylwii Jarosławskiej-Sobór. Jest to pierwsza monografia opisująca społeczną odpowiedzialność w wymiarze tak szczególnego przedsiębiorstwa produkcyjnego, jakim jest spółka węglowa i kopalnia.
W książce znajdziemy szczegółową analizę funkcjonujących modeli przedsiębiorstwa w ujęciu społecznym oraz powstanie, rozwój i znaczenie koncepcji społecznej odpowiedzialności. Dokonany został szczegółowy przegląd dostępnych modeli teoretycznych CSR oraz wskazane zostały podstawowe definicje, narzędzia,
efekty i ujęcia systemowo-normatywne tej koncepcji. Opisany został rozwój górnictwa jako elementu rozwoju społecznego w ujęciu przekrojowym, obejmującym różne etapy jego funkcjonowania oraz historyczny wymiar społecznej odpowiedzialności w kopalniach na Górnym Śląsku. Znaczna część monografii to rozdziały w całości poświęcone analizie materiału uzyskanego w wyniku badań empirycznych autorki, przeprowadzonych w spółkach węglowych oraz kopalniach węgla kamiennego w Polsce. Wyjaśniają one, jakie zjawiska związane z ideą społecznej odpowiedzialności występują w praktyce polskiego przemysłu węglowego i jakie jest źródło czynników, które wpływają na "górniczy" CSR. Badania o takim zakresie w tej branży nie były do tej pory w Polsce przeprowadzane. Zaproponowany model macierzy społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie górniczym pozwala lepiej zarządzać CSR na różnych poziomach odpowiedzialności i może być efektywnie wykorzystany w praktyce operacyjnej każdego przedsiębiorstwa.
Publikacja jest skierowana do pracowników naukowych, studentów, ale też przedsiębiorców i menedżerów oraz wszystkich osób zainteresowanych problematyką społecznej odpowiedzialności organizacji. Dzięki lekturze można lepiej zrozumieć ideę CSR, zapoznać się z aktualnymi modelami, standardami i zasadami zarządzania społeczną odpowiedzialnością, zaznajomić się z narzędziami CSR oraz ich praktycznym zastosowaniem na przykładach polskich przedsiębiorstw górniczych. Monografia jest do nabycia w Zespole Wydawnictw GIG: http://wydawnictwa.gig.eu.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
WTF co to za bzdury!!!???