Sektor górnictwa, jak wszystkie podmioty, które mają obowiązek stosowania Prawa zamówień publicznych, moim zdaniem przyjmie te zmiany z otwartymi ramionami. Przecież w większości podmioty te same o nie wnioskowały... - stwierdza w rozmowie z Trybuną Górniczą Krzysztof Gadowski, poseł Platormy Obywatelskiej.
Jakie zmiany w Prawie zamówień publicznych wprowadzi nowelizacja postulowana przez klub PO?
Komisja Gospodarki w trakcie prac nad zmianami ustawy Prawo zamówień publicznych pochyliła się nad czterema projektami zmian. Projekt klubu Platforma Obywatelska stał się projektem wiodącym, ponieważ kompleksowo odniósł się do problematyki nadużywania kryterium cenowego jako jedynego podczas rozstrzygania przetargów. Dotknął także zjawiska rażąco niskiej ceny i odpowiedzialności z tytułu udostępniania potencjału, powodów wykluczenia z zamówień, zwiększenia jawności zamówień publicznych, eliminacji i ograniczania przypadków zatrzymywania wadium oraz zbudowania systemu tzw. dobrych praktyk, czyli wzorcowych dokumentów w sprawie zamówień publicznych. W nowelizowanej ustawie ważne miejsce zajmują wielokrotnie podnoszone, również przez stronę społeczną, zapisy dotyczące zatrudnienia na umowę o pracę, a także waloryzacja umów zawieranych na okres dłuższy niż 17 miesięcy w sytuacji zmian stawek wskazanych w ustawie tzw. danin publicznych czy wysokości płacy minimalnej. Zmiany, zaproponowane przez klub PO i przyjęte w nowelizowanej ustawie przez Sejm, w sposób szczególny odnoszą się do problematyki, mającej na celu ograniczenie liczby przetargów rozstrzyganych na podstawie kryterium ceny. Stąd ten wyżej wymieniony katalog zmian.
Dlaczego ustawę trzeba było poprawić?
Od dłuższego już czasu przepisy prawa, ale i praktyki stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych wywołują w Polsce wzrastającą falę krytyki zarówno ze strony zamawiających, jak i wykonawców. Szczególnie ostro napiętnowana jest niemalże już powszechna zasada dokonywania wyboru najlepszych ofert na podstawie wyłącznego albo dominującego kryterium ceny, praktycznie z pominięciem lub marginalizowaniem innych kryteriów, jak np. jakość. Niewątpliwie praktyka pokazuje, że ustawa wymaga uproszczenia procedur zamówień publicznych i ograniczenia biurokracji.
Jak nowelizacja wpłynie na funkcjonowanie firm z sektora górnictwa węgla kamiennego?
Sektor górnictwa, jak wszystkie podmioty, które mają obowiązek stosowania Prawa zamówień publicznych, moim zdaniem przyjmie te zmiany z otwartymi ramionami. Przecież w większości podmioty te same o nie wnioskowały. Cały katalog zmian wprowadzonych w ustawie, związany z kryterium ceny, ma na celu ograniczenie liczby przetargów rozstrzyganych na podstawie tego kryterium. Pora zwrócić uwagę na jakość. Dajemy podmiotom zamawiającym prawo dochodzenia i wyjaśniania w przypadku podejrzenia, że cena jest rażąco niska. Przerzucamy obowiązek udowodnienia, że cena nie jest dumpingowa, na oferenta. Te i wspomniane wcześniej zapisy na pewno poprawią jakość i wykluczą pewne patologie, z którymi również na co dzień spotyka się sektor górniczy.
Kiedy zmiany wejdą w życie i czy przygotowywane są kolejne?
Sejm przyjął 25 lipca zmiany w ustawie, na początku sierpnia zajmie się nimi Senat. Mam nadzieję, że Senat przyjmie zaproponowane zmiany bez uwag, jest to szansa, że nowe przepisy zaczną funkcjonować już z końcem września, początkiem października. Od samego uchwalenia po raz pierwszy ustawy Prawo zamówień publicznych można doliczyć się już chyba 40 nowelizacji. W samym 2014 r. były już trzy. Przed nami kolejne zmiany, związane z przyjęciem w tym roku przez Parlament Europejski i Radę trzech nowych dyrektyw, których przepisy musimy wdrożyć w Polsce do 18 kwietnia 2016 r.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Sektor górniczy powinien posiadać własne: 1. Zaostrzone normy w stosunku do produktów i usług. Ostrzejsze niż PN. 2. Własny, niezależny od trzecich system badań i oceny 3. Przejrzysty system oceny dostawców urządzeń, maszyn, materiałów i usług 4. W przetargach mogą brać udział firmy, które spełniają wymagania GWK zarówno w/w zakresie jak i możliwościach finansowych ... Pytania: tak, taki System istnieje i fukcjonuje ku zadowoleniu GWK i dostawców ...