Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie już od dawna wychodzi poza te kręgi zainteresowania, które określa nazwa uczelni. Jednym z nowych kierunków działania są nowoczesne technologie lotnicze.
AGH i PZL - Świdnik (spółka wchodzi w skład grupy AgustaWestland) podpisały (20 maja) umowę o współpracy. Przewiduje ona, że dwie strony porozumienia będą nie tylko prowadzić wspólne projekty i badania naukowe w dziedzinie rozwoju nowoczesnych technologii, ale także działać na rzecz edukacji przyszłych pokoleń inżynierów.
Na umowie zyskają przede wszystkim studenci i absolwenci AGH oraz pracownicy uczelni i spółki PZL-Świdnik. Przewiduje ona organizowanie praktyk oraz staży dla studentów i absolwentów Akademii oraz pomoc w przygotowywaniu prac badawczych studentów, doktorantów i pracowników uczelni. Istotnym elementem porozumienia będzie również wymiana pracowników AGH i PZL-Świdnik w celach szkoleniowych oraz wspólna organizacja konferencji i seminariów naukowych. Dla najlepszych studentów, którzy aktywnie włączą się we współpracę obu partnerów, przewidziano atrakcyjne stypendia.
- Jesteśmy pełni uznania dla ogromnego wkładu AGH w rozwój polskiej branży lotniczej oraz nieustanny rozwój polskiej nauki. Cieszymy się, że spółka PZL-Świdnik będzie mogła uczestniczyć w przekazywaniu specjalistycznej wiedzy i know-how kształconym w Polsce inżynierom - ocenił Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik.
- Jesteśmy przekonani, że razem z naszym nowym partnerem będziemy mogli jeszcze bardziej wspierać rozwój rodzimej branży lotniczej, przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarczego w Polsce - dodał Mieczysław Majewski, prezes Zarządu PZL-Świdnik.
Prorektor ds. współpracy AGH prof. Tomasz Szmuc podkreślił, że uczelnia jest bardzo zadowolona ze sfinalizowania współpracy:
- PZL-Świdnik dołącza do grona prawie 300 naszych partnerów przemysłowych, stając się jednocześnie jedną z ciekawszych propozycji rozwoju dla naszych studentów i naukowców.
PZL-Świdnik jest znany przede wszystkim z produkcji śmigłowców. W swej 63-letniej historii wyprodukował ich ok. 7,4 tys. to firma z ponad 60-letnim doświadczeniem, która wyprodukowała ponad 7400 śmigłowców. Początkowo zakład produkował samoloty MiG-15 na licencji ZSRR, później tylko niektóre części do nich. W połowie lat 50. postanowiono, że zakład będzie specjalizował się w produkcji śmigłowców. Pierwszym, który opuści hale produkcyjne PLZ-Świdnik był M-1, pierwszy seryjnie produkowany śmigłowiec radzieckiej myśli lotniczej.
31 lipca 2009 roku włosko-brytyjska spółka AgustaWestland i czeska spółka Aero Vodochody złożyły do Agencji Rozwoju Przemysłu oferty cenowe na zakup 87,6 proc. udziałów w PZL-Świdnik. Zwycięzcą okazała się firma AgustaWestland. 29 stycznia 2010 roku Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. podpisała z włosko-brytyjskim producentem śmigłowców umowę sprzedaży 87,62 proc. akcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik. Wartość transakcji wyniosła 339 mln zł. Obecnie w Świdniku produkuje się m.in. PZL W-3 Sokół i PZL SW-4, podzespoły, poszycia i inne elementy takich samolotów jak Pilatus PC-12[4] czy Airbus A320/A340[5] oraz śmigłowców: Agusta A109, A119 i A139
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.