Rząd we wtorek (15 października) podjął uchwałę zatwierdzającą program wykorzystania środków z Funduszu Kolejowego na lata 2014-2019 - poinformowało CIR. Uchwała przewiduje, że wydatki z FK powinny wynieść ponad 4,5 mld zł.
Uchwała przewiduje, że w 2014 r. wydatki ogółem na zadania ujęte w programie FK powinny wynieść - według ostrożnych szacunków, jak podkreśla CIR - prawie 979 mln zł. W kolejnych latach ma to być odpowiednio 692 mln zł, 646 mln zł, 714 mln zł, 775 mln zł i 804 mln zł w 2019 r.
W 2014 r. wydatki na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK - czyli zarządcę większości infrastruktury kolejowej - mają wynieść - 261 mln zł, na remonty i utrzymanie linii - 70 mln zł, a 100 mln ma być przeznaczone na finansowanie i współfinansowanie przez samorządy województw zakupów, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych do przewozów pasażerskich. 35 mln ma mają pochłonąć bieżące wydatki na zarządzanie infrastrukturą.
W 2015 r. kwoty te mają wynosić odpowiednio: 305 mln zł, 230 mln zł, 100 mln zł i 52 mln zł.
Od 2016 r. nie przewiduje się już współfinansowania projektów samorządów wojewódzkich. W tym samym roku budowa i przebudowa linii przez PKP PLK ma pochłonąć 390 mln zł, a wydatki bieżące 251 mln zł.
W 2017 r. budowa i przebudowa ma kosztować 404 mln zł, a bieżące zarządzanie - 304 mln. W 2018 r. wydatki te mają wynosić odpowiednio 437 i 333 mln zł, a w 2019 r. - 453 i 345 mln zł.
Fundusz Kolejowy jest zasilany ze środków pochodzących z 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej pobieranej od paliw silnikowych oraz gazu LPG. Depozytariuszem tych środków jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który może również zaciągać na rzecz Funduszu kredyty i pożyczki, poręczane lub gwarantowane przez Skarb Państwa.
Jak podało też Centrum Informacyjne Rządu, BGK prognozuje na lata 2014-2019 wpływy do FK z opłaty paliwowej na poziomie wyższym niż zatwierdzone w uchwale rządu wydatki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.