Wskaźnik Przyszłej Inflacji (WPI), prognozujący z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem kierunek zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych, spadł w październiku o 0,8 pkt mdm - podało we wtorek (15 października) Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych (BIEC).
"Od pięciu miesięcy wskaźnik obniża się, a jego wzrost z lutego i marca br. miał charakter krótkotrwały. Obecnie spośród dziewięciu składowych, sześć działa w kierunku spadku inflacji, a trzy w kierunku jej wzrostu. Przedsiębiorstwa w dalszym ciągu starają się obniżać koszty, zaś o zbyt swych towarów i usług konkurują ceną" - napisano w komunikacie.
BIEC poinformowało, że czynniki, które w największym stopniu przyczyniły się do spadku wskaźnika związane są z kosztami prowadzenia działalności gospodarczej.
"Przede wszystkim w ostatnim czasie przedsiębiorcy obniżali koszty pracy. Spadały one od wiosny br., zaś szczególnie szybko podlegały redukcji w ostatnich miesiącach. Wzrost wydajności pracy poprawia sytuację finansową firm i zwiększa ich konkurencyjność. Przejściowo jednak, we wstępnej fazie ożywienia gospodarczego nie przyczynia się do wzrostu zatrudnienia (...). Pozostałe koszty funkcjonowania przedsiębiorstw, a więc koszty związane z zakupem materiałów i surowców do produkcji, koszty magazynowania i transportu oraz koszty zarządu również zmniejszały się. Blisko 70 proc. badanych przedsiębiorstw wskazało, że w ostatnim czasie ograniczyło lub utrzymało na dotychczasowym poziomie wysokość ogólnych kosztów prowadzonej działalności".
BIEC wskazuje, że o silnej konkurencji cenowej, na jaką obecnie wystawieni są uczestnicy rynku, decyduje słabość ożywienia gospodarczego i powolne odradzanie się popytu.
Autorzy badania zaznaczają, że spośród czynników działających w kierunku wzrostu inflacji wymienić należy nieznaczny wzrost oczekiwań przedsiębiorców dotyczących kształtowania się w najbliższej przyszłości cen produkowanych przez nich wyrobów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.