Senat nie zgłosił poprawek do nowelizacji ustawy o drogach publicznych. W efekcie dawne drogi krajowe zastępowane przez drogi ekspresowe czy obwodnice nie będą otrzymywać jak dotychczas kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do dróg wojewódzkich.
Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia nowych przepisów bez poprawek głosowało 53 senatorów, a 33 było przeciw, żaden nie wstrzymał się od głosu.
Dotychczas sprawę przekazywania gminom dawnych dróg krajowych zastąpionych nowo wybudowanymi odcinkami regulował art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych. Przepis ten, wprowadzony do ustawy o drogach publicznych w 2003 r., miał na celu automatyczne ustawowe rozstrzyganie kwestii spornych po oddaniu do użytku nowych dróg krajowych. Budził jednak sprzeciw władz gmin, ponieważ utrzymanie dawnych dróg wojewódzkich przekraczało ich możliwości finansowe. Problem narastał wraz z liczbą odcinków nowych dróg przekazywanych do eksploatacji.
Nowe przepisy zakładają, że z chwilą oddania do użytku nowego odcinka drogi, stara droga będzie zyskiwała kategorię drogi wojewódzkiej. W ten sposób to marszałek województwa będzie gospodarzem sieci drogowej w swoim regionie. Ustawa przewiduje także mechanizm obniżenia kategorii tras do dróg powiatowych lub gminnych.
Ustawa odnosi się także do dróg, które zostały zaliczone do kategorii drogi gminnej na mocy art. 10 ust. 5, czyli mniej więcej od 2003 r. W ciągu 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy, rada gminy będzie mogła podjąć uchwałę pozbawiającą drogę tej kategorii. Odcinek, który zostanie pozbawiony przez radę gminy kategorii drogi gminnej, z mocy ustawy staje się drogą wojewódzką.
Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.