Od 22 kwietnia w Zabrzu, Sosnowcu i Chorzowie ruszą remonty torowisk tramwajowych. Część z prac, szczególnie w Zabrzu i Chorzowie, będzie wiązała się z utrudnieniami na drogach. Szczegóły przekazali w piątek przedstawiciele Tramwajów Śląskich i samorządów.
Rozpoczynające się przebudowy torowisk to elementy wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Prace w kilku miejscach już się rozpoczęły. Do końca 2014 r. w aglomeracji wykonane mają zostać m.in. remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie, która w piątek w swej siedzibie zorganizowała konferencję prasową.
Wykonawcą prac w Zabrzu na ul. 3 Maja i ul. Wolności jest firma ZUE SA. Jak przekazał kierownik kontraktu Maciej Zalewski, od 22 kwietnia ruch tramwajów na jednotorowej linii w ul. 3 Maja zostanie wstrzymany, a prace - przy zastępczej komunikacji autobusowej - będą stopniowo prowadzone w trzech etapach: od ul. Lutra, od ul. Monte Cassino i od ul. Matejki.
W czasie robót na tych odcinkach ruch samochodów na ul. 3 Maja będzie odbywał się jednokierunkowo - po wschodniej stronie jezdni w kierunku Kończyc i Makoszów. Ruch w kierunku centrum będzie kierowany na objazdy ulicami Winklera i De Gaulle'a.
Przy ul. Wolności remontowany będzie odcinek dwutorowej linii w pobliżu granicy Gliwic. Ruch tramwajów będzie tam odbywał się wahadłowo jednym torem, a przy remontowanym wydzielonym torowisku zamknięty zostanie jeden z dwóch pasów ulicy w kierunku centrum.
Firma ZUE będzie też remontowała tory linii nr 15 w Sosnowcu wzdłuż ul. 3 Maja. Kierownik tego kontraktu Adam Wójtowicz wskazał, że od 22 kwietnia do 30 września linia ta zostanie całkowicie zamknięta od ul. Żeromskiego do Zagórza, a tramwaje będą dojeżdżały tylko do centrum miasta. Wyłączone zostaną też przylegające do torowiska pasy jezdni. Zamiast tramwajów mają jeździć autobusy.
W przyszłym roku prowadzone będą prace na pozostałej części ul. 3 Maja, wraz z modernizacją przejazdów w rejonie tzw. ślimaka. Większość wydzielonego torowiska będzie tam obsadzona trawą, natomiast w tunelu tramwajowym zaplanowano nawierzchnię tworzącą awaryjną drogę przejazdu dla służb.
Od przyszłego weekendu rozpocznie się też wykonywana przez polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola przebudowa torowiska ul. Armii Krajowej w Chorzowie. Jak przekazał Andrzej Bywalec z Tramwajów Śląskich, w pierwszym etapie ruszą prace od granicy z Katowicami do ul. Inwalidzkiej oraz od al. BOWiD do ul. Dąbrowskiego.
Tę dużą inwestycję wykorzystał chorzowski samorząd. Jak powiedział dyrektor tamtejszego zakładu ulic i mostów Piotr Wojtala, jednocześnie z pracami na torowisku swoje sieci będą wymieniać gazownicy oraz wodociągowcy. Po ich zakończeniu cała przelotowa ulica zyska nową nawierzchnię (za 2,7 mln zł zbuduje ją Skanska), a kolejne 2 mln zł mają kosztować nowe chodniki i oświetlenie. Zakończenie wszystkich prac na ul. Armii Krajowej planowane jest w 2014 r. Ruch tramwajowy w czasie remontu będzie tam prowadzony wahadłowo jednym torem.
ZUE wykona swoje prace w Zabrzu za 20,5 mln zł, a w Sosnowcu - za 32,3 mln zł. NDI-Balzola zmodernizuje torowisko w Chorzowie za prawie 29 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.