Unijną dotację dla projektu rozbudowy fabryki koncernu Brembo w Dąbrowie Górniczej zatwierdziła Komisja Europejska. Włoski koncern prowadzi tam projekt obejmujący m.in. nową linię produkcji tarcz hamulcowych do samochodów i utworzenie działu badawczo-rozwojowego.
Jak poinformowała w czwartek Marta Angrocka-Krawczyk z wydziału prasowego przedstawicielstwa KE w Polsce, Unia Europejska poprzez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego finansuje 13 mln euro z inwestycji firmy o łącznej wartości 92 mln euro.
To jedna z dwóch pierwszych decyzji Komisji dla dużych projektów Programu Innowacyjna Gospodarka w ramach działania pt. "Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki". Druga decyzja KE dotyczy dotacji dla fabryki spółki z grupy Kronospan w Strzelcach Opolskich.
W ramach rozpoczętego w marcu 2010 r., a rozpisanego do 2014 r. projektu "Dywersyfikacja produkcji poprzez wprowadzenie tarcz hamulcowych o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa", spółka Brembo Poland w październiku 2011 r. otworzyła rozbudowany obiekt z nową odlewnią i linią do produkcji tarcz.
W projekcie przewidziano też m.in. utworzenie wewnętrznego działu badawczo-rozwojowego, a także nawiązanie współpracy z jednostkami naukowymi - m.in. Politechniką Śląską.
- Inwestowanie w badania i rozwój jest jednym z głównych celów polityki regionalnej. Projekt (...) będzie nie tylko generował wzrost na poziomie lokalnym poprzez tworzenie możliwości zatrudnienia, ale również będzie miał pozytywny wpływ na gospodarkę regionu, a szerzej - również całego kraju, poprzez wprowadzenie innowacji w branży motoryzacyjnej na poziomie europejskim i międzynarodowym - powiedział o inwestycji Brembo, cytowany przez Angrocką-Krawczyk komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn.
Przygotowana przez Brembo linia technologiczna wykorzystuje własne rozwiązania koncernu. Kontrola procesu produkcji ma umożliwić m.in. blisko 99-proc. efektywność wykrywania wad; inne rozwiązania zwiększają odzysk materiałów.
Inwestycja w chwili oficjalnego otwarcia w 2011 r. niemal podwoiła wielkość działającego od 2003 r. zakładu. Jego powierzchnia produkcyjna wzrosła wówczas do 90 tys. m kw, a zatrudnienie do 1,2 tys. pracowników. Unijny projekt ma bezpośrednio skutkować - po ukończeniu wszystkich jego elementów - m.in. utworzeniem ponad 200 stałych miejsc pracy, w tym stanowisk związanych z pracą badawczą.
Włoski koncern Brembo należy do wiodących światowych producentów tarcz hamulcowych do samochodów i motocykli. W Polsce działa od kilkunastu lat; w 1995 r. uruchomił w Częstochowie fabrykę zacisków hamulcowych, a 2003 r. w Dąbrowie Górniczej powstał zakład obróbki tarcz hamulcowych. W 2006 r. w Dąbrowie Górniczej uruchomiono pierwszą odlewnię stopów żeliwa i zaczęto produkcję tarcz od podstaw, a w 2011 r. ruszyła druga odlewnia. Dąbrowska fabryka działa na terenie sosnowiecko-dąbrowskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Na całym świecie Brembo ma zakłady w 12 krajach na trzech kontynentach. Zatrudnia ponad 6 tys. pracowników, w tym 10 proc. zaangażowanych w procesy badawczo-rozwojowe. Jego klientami są m.in. największe koncerny motoryzacyjne; tarcze Brembo montowane są też w bolidach wyścigowych Formuły 1.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.