Już w latach 80. ubiegłego stulecia powstała koncepcja wykonania wyrobiska, udostępniającego wschodnią część złoża ówczesnej kopalni Jaworzno. Analiza korzyści wynikających z realizacji inwestycji była bezsporna. Jej ukończenie stanowi dziś przykład dobrej górniczej roboty dla całej załogi Południowego Koncernu Węglowego.
Prace przy drążeniu przekopów Jeziorki i Jeziorki II prowadzono w drugiej połowie lat 80. Jednakże po wykonaniu części zaplanowanej inwestycji okazało się, że warunki geologiczno-górnicze są bardziej skomplikowane niż zakładano. Kontynuowanie robót wymagało więc dodatkowych środków. W efekcie dalsze prace wstrzymano.
- Cierpliwie czekaliśmy na dogodne warunki umożliwiające dokończenie wyrobisk. Skok technologiczny, który dokonał się w ostatnich latach, oraz determinacja pracowników pozwoliły na powzięcie ostatecznej decyzji o wznowieniu rozpoczętego dawno temu przedsięwzięcia. W styczniu 2012 roku rozpoczęto roboty polegające na funkcjonalnym połączeniu przekopu Jeziorki z przekopem Wschodnim. Po niespełna 14 miesiącach drążenia i wykonaniu łącznie 960 metrów bieżących wyrobisk możemy wreszcie zakomunikować: przekopy Jeziorki i Jeziorki II, superważne dla Zakładu Górniczego Sobieski, zostały wykonane - informuje Wojciech Kamiński, dyrektor techniczny, a zarazem kierownik ruchu kopalni.
Entuzjazm był wielki, a wydarzenie towarzyszące zbijaniu przodka, z udziałem brygady przodkowej i dyrektora ZG Sobieski, z pewnością przejdzie do historii. Inwestycja ma przynieść wymierne korzyści zarówno w sferze bezpieczeństwa, logistycznej, jak i produkcyjnej. Planowane do realizacji w najbliższym okresie przysposobienie wyrobiska i wyposażenie go w niezbędną infrastrukturę pozwoli na znaczne skrócenie drogi dowozu ludzi w rejon wykonywanych robót poprzez uruchomienie centrum "przesiadkowego" z pociągów na przenośniki taśmowe, przystosowane do jazdy ludzi. Zwiększy się tym samym poziom bezpieczeństwa pracy i efektywny jej czas, co nie pozostanie bez wpływu na wyniki produkcyjno-ekonomiczne kopalni.
Z kolei planowane oddanie do ruchu dworca osobowego w chodniku podstawowym N-S umożliwi uruchomienie transportu kolejką podwieszaną z napędem spalinowym bezpośrednio z powierzchni rejonu Sobieski do miejsc wykonywania robót w centralnej i wschodniej części partii Byczyna.
- Tym samym wyeliminujemy uciążliwe, niebezpieczne i czasochłonne prace przeładunkowe w rejonie przekopu Byczyna, usprawniając transport materiałów z powierzchni do podstawowych rejonów eksploatacji w ZG Sobieski - zauważa Bogusław Kilian, główny inżynier.
Ponadto inwestycja ta pozwoli na lepszy dopływ świeżego powietrza poprzez przekopy Jeziorki i Jeziorki II, poprawiając warunki pracy w rejonach eksploatacji na poziomie 500, i usprawni grawitacyjny odpływ wód z rejonów eksploatacji do systemu głównych chodników wodnych kopalni.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Podoba mi się ta fotka z artykułu, jak to przysłowie mówi "sukces ma wiele ojców". Na pięć osób fizycznych przypada siedem osób dozoru !