Spółka PKP Cargo w swoim śląskim zakładzie w Tarnowskich Górach ma nową dyspozyturę, z której kieruje ruchem pociągów na terenie Polski i Czech. Przeciętnie w ciągu doby uruchamianych jest stamtąd 145 pociągów towarowych.
O nowej dyspozyturze poinformował we wtorek (5 lutego) rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski. Jej oficjalne otwarcie zaplanowano na piątek.
To szóste takie nowe lub odnowione kolejowego centrum decyzyjne w PKP Cargo. W grudniu spółka uruchomiła nową dyspozyturę swojego południowego zakładu w Nowym Sączu, podobne działają również w Katowicach (w tamtejszej jednej z dwóch central spółki i zakładzie śląsko-dąbrowskim), Wrocławiu oraz Łodzi.
Dyspozytury zarządzają procesem uruchamiania pociągów i organizują obsługę lokomotyw przez pracowników drużyn trakcyjnych. Odpowiednia koordynacja tych czynności decyduje o sprawnym przewozie towarów, a więc o sprawnej obsłudze klientów. Ma też istotny wpływ na koszty.
Dyspozytura w Tarnowskich Górach powstała kosztem niemal miliona złotych w wyremontowanym w ub. roku budynku na terenie dawnej lokomotywowni. Kiedyś w tym miejscu m.in. szkolono pracowników drużyn trakcyjnych.
Sala nowej dyspozytury - z 14 wydzielonymi stanowiskami - jest klimatyzowana i ma awaryjne zasilanie elektryczne. Urządzenia informatyczne obsługiwane są z odrębnej serwerowni. Obiekt wyposażono w nowoczesne zaplecze socjalno-sanitarne oraz aneks kuchenny. Łącznie na zmiany przez całą dobę pracuje tam 80 osób.
Dyspozytura w Tarnowskich Górach uruchamia przeciętnie 145 pociągów towarowych na dobę. Koordynuje prace dziewięciu tzw. sekcji przewozów, czterech sekcji eksploatacji i drużyn trakcyjnych. Pracę dyspozytorów wspomaga system informatyczny umożliwiający m.in. śledzenie pracy lokomotyw i drużyn.
Dyspozytorzy śląskiego zakładu PKP Cargo nadzorują m.in. pracę granicznej stacji Chałupki, przez którą kursują składy prowadzone przez spółkę na terenie Czech oraz do Austrii i Bośni. Koordynują również pracą stacji Tarnowskie Góry - największej stacji rozrządowej w Polsce i jednej z największych w Europie.
W szczytowym okresie świetności, w latach 80 ub. wieku, tarnogórski węzeł kolejowy odprawiał średnio ok. 5,5 tys. wagonów na dobę, a możliwości pozwalały na odprawienie nawet 7 tys. Według PKP Cargo to nadal największa stacja towarowa w Polsce - przed Wrocławiem Brochowem, Poznaniem Franowem i Warszawą Pragą.
Stacja Tarnowskie Góry ma już ponad 150 lat, a szybko zaczęła się rozwijać w dwudziestoleciu międzywojennym. Gdy po tzw. wojnie celnej z Niemcami zdecydowano o budowie kolei państwowej, Tarnowskie Góry stały się główną stacją rozrządową dla zbudowanej wówczas magistrali węglowej z Herbów Nowych do Gdyni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.